Υδρογόνο: Πλεονεκτήματα και απαγορευτικό κόστος

Σήμερα, τα αυτοκίνητα που καταναλώνουν υδρογόνο αποτελούν την μειοψηφία σε κάθε χώρα, όμως το μέλλον τους αναμένεται να είναι λαμπρό.

Ακούστε το άρθρο

Τα αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου υδρογόνου διαφέρουν από τα βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα, υβριδικά ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μάλιστα, οι περισσότεροι χαρακτηρίζουν τα αυτοκίνητα τα οποία καταναλώνουν υδρογόνο ως μια κατηγορία μόνα τους.

Σήμερα, τα αυτοκίνητα υδρογόνου αποτελούν την μειοψηφία με λίγες μονάδες σε κάθε χώρα, όμως το μέλλον τους θα είναι λαμπρό.

Δεν έχουν καμία σχέση με τα αυτοκίνητα υγραερίου LPG και η λειτουργία τους είναι πολύ διαφορετική από αυτήν. Μοιάζουν πιο πολύ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού δεν έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Αντίθετα, υπάρχει κυψέλη καυσίμου, η οποία παράγει ηλεκτρική ενέργεια, χρησιμοποιώντας υδρογόνο.

BMW iX5 HydrogenΓια να κινηθεί θα πρέπει ο οδηγός να γεμίσει τη δεξαμενή του με υδρογόνο από μια αντλία και η μόνη εκπομπή ρύπων είναι… νερό (H2O).

Με δεδομένο ότι το υδρογόνο είναι ένα στοιχείο  παντού στον πλανήτη, δεν θα εξαντληθεί, όπως η βενζίνη ή το πετρέλαιο.

Τα υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα είναι λίγα, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει στο μέλλον

Τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι σήμερα σπάνια, αλλά αναλυτές αναφέρουν ότι αυτό μπορεί να αλλάξει στο μέλλον. Ήδη κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν στην συγκεκριμένη τεχνολογία και έχουν θέσει ως πλάνο να βγάλουν σύντομα στην παραγωγή αντίστοιχα οχήματα, μία από αυτές είναι η Toyota, η οποία «επιμένει» και επενδύει στη συγκεκριμένη τεχνολογία και η Hyundai.

Η Hyundai Mobis επενδύει 1,1 δισ. στις κυψέλες υδρογόνου με δύο vέα εργοστάσια στην Κορέα

Πως λειτουργούν τα αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου

Η λειτουργία τους είναι απλή και η μόνη υποχρέωση του οδηγού είναι να γεμίζει τη δεξαμενή του με υδρογόνο. Η δεξαμενή είναι σε ασφαλές μέρος .

Τροφοδοτείται στην κυψέλη καυσίμου, η οποία παράγει ηλεκτρική ενέργεια, όπου μέσα από μια χημική αντίδραση που παίρνουν μέρος υδρογόνο και οξυγόνο, παράγεται ηλεκτρική ενέργεια.

Μέσα στην κυψέλη καυσίμου υπάρχει ένα υγρό με θετικά φορτισμένη άνοδο στη μία πλευρά και μια αρνητικά φορτισμένη καθόδου στην άλλη. Όπως λειτουργεί μια μπαταρία. Στην κυψέλη τα άτομα υδρογόνου είναι  πρωτόνια και ηλεκτρόνια.

Το πρώτο αλλάζει σε προϊόν εξάτμισης (καθαρό νερό) και το δεύτερο παρέχει την ισχύ για τον ηλεκτροκινητήρα του αυτοκινήτου.

Υπάρχει, επίσης, μια μπαταρία, η οποία λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί και μια μπαταρία σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Όμως πρώτα η κυψέλη καυσίμου συχνά στέλνει ενέργεια απευθείας στους κινητήρες και η επιπλέον ενέργεια φτάνει στην μπαταρία.

Τι πήγε στραβά με την Toyota; Γιατί καθυστερεί την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση;

Η διαφορά στους ηλεκτροκινητήρες υδρογονοκίνητων και ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Οι ηλεκτροκινητήρες που χρησιμοποιούν είναι ίδιοι με τους ηλεκτροκινητήρες των σημερινών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με μία διαφορά.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παίρνουν την ενέργεια αποκλειστικά από την μπαταρία, ενώ σε ένα αυτοκίνητο υδρογόνου η ενέργεια προέρχεται από γεννήτρια που χρησιμοποιεί υδρογόνο και μόνο η επιπλέον ενέργεια αποθηκεύεται στην μπαταρία.

Αυτό σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο υδρογόνου μπορεί να κινηθεί άμεσα με υδρογόνο, αλλά έχει τη δυνατότητα και να αποθηκεύσει την ηλεκτρική ενέργεια.

Το κύριο πλεονέκτημα των αυτοκινήτων υδρογόνου είναι ότι δεν παράγουν εκπομπές ρύπων, παρά μόνο νερό, ενώ η τεχνολογία τους βγάζει από το άγχος τις αυτοκινητοβιομηχανίες όσον αφορά τα όρια των εκπομπών ρύπων.

Το «απαγορευτικό κόστος» της επένδυσης στην υδρογόνο

Το υδρογόνο μπορεί να μπει στην δεξαμενή μέσω αντλίας. Όμως για να γίνει αυτό, θα πρέπει στο βενζινάδικο να υπάρχει μεγάλη υποδοχή αποθήκευσης υδρογόνου, γεγονός που με τα σημερινά δεδομένα αποτελεί απαγορευτική επένδυση.

Ωστόσο, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι η τιμή του υδρογόνου είναι πολύ ακριβή. Αν αυτά τα προβλήματα ξεπεραστούν, τότε η συγκεκριμένη τεχνολογία θα μπορέσει να αναπτυχθεί και να κερδίσει έδαφος σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση.

Για μερικούς οδηγούς η φόρτιση στο σπίτι είναι βολική και φθηνή. Μάλιστα, καλοσώρισαν με χαρά τη νέα τεχνολογία και είναι δύσκολο στο μέλλον να αλλάξει την συνήθειά τους. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που οι κατασκευαστές εστιάζουν κυρίως σε ηλεκτρικά οχήματα.

Αυτά μέχρι στιγμής, καθώς στο μέλλον σίγουρα θα δούμε και αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου. Κυρίως στα φορτηγά, όπου οι κυψέλες υδρογόνου θα είναι ιδιαίτερα αποδοτικές και θα αποτελέσει μια καλή λύση για γρήγορο ανεφοδιασμό.

Το υδρογόνο μπορεί να γίνει μία ακόμα τεχνολογική επιλογή δίπλα στις αμιγώς ηλεκτρικές λύσεις

abb_img