χε Είναι γνωστό ότι τα πρωτοποριακά προϊόντα τεχνολογίας μας ιντριγκάρουν και κεντρίζουν το ενδιαφέρον μας. Εκείνα όμως που καταλήγουμε πραγματικά να θαυμάζουμε, δεν είναι εκείνα που καταφέρνουν απλά να μας παρέχουν μια μικρή άνεση που δεν είχαμε πριν στη ζωή μας, αλλά εκείνα που έχουν πιο μεγαλεπίβολους σκοπούς, εκείνα που αλλάζουν τον κόσμο ή τον τρόπο που τον βλέπουμε. Το καλοκαίρι μια είδηση που ήρθε από την Αμερική, μας κέρδισε και την αναδείξαμε μέσα από το Carselectric.gr, ήταν η δημιουργία της Bedrock, όπως μπορείτε να διαβάστε εδώ.
Η Bedrock είναι μια νεοσύστατη εταιρεία στο Ρίτσμοντ της Καλιφόρνια, η οποία έχει βρει μια καινοτόμο λύση για τη χαρτογράφηση των θαλάσσιων βυθών με τη χρήση μίνι ηλεκτρικών αυτόνομων drones.
Σύμφωνα με την Bedrock, η εταιρεία «θα παρέχει στον κόσμο έναν δωρεάν, δημόσια διαθέσιμο χάρτη των ωκεανών του κόσμου μας, 50 φορές πιο λεπτομερή από τον τρέχοντα καλύτερο δημόσιο χάρτη που υπάρχει αυτή τη στιγμή».
Κάνοντας ρεπορτάζ για αυτή την ενδιαφέρουσα είδηση, ανακαλύψαμε πως πίσω από την ανάπτυξη και την υποστήριξη της Bedrock συναντάμε ελληνικά επενδυτικά κεφάλαια.
Ο Θάνος Παπαδημητρίου είναι ιδρυτικό μέλος της Charge Ventures, η οποία επενδύει στο συγκεκριμένο project.
Συναντήσαμε τον κύριο Θάνο Παπαδημητρίου με στόχο να μάθουμε περισσότερα για τον ίδιο, τα projects του, καθώς και για τις εταιρείες που βοηθάει να αναπτυχθούν, μία εκ των οποίων, είναι και η Bedrock.
-Κύριε Παπαδημητρίου, πείτε μας για εσάς και την πορεία σας.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα ακριβώς στην ίδια γειτονιά που σήμερα επιστρέφω κάθε τόσο από την Αμερική. Το γραφείο μου είναι στην πλατεία Μαβίλη όπου πηγαίνω καθημερινά από το Κολωνάκι χρησιμοποιώντας το ηλεκτρικό μου ποδήλατο.
Εδώ μεγάλωσα και πήγα σχολείο στο Πειραματικό Σχολείο Αθηνών που είναι επί των οδών Σκουφά και Λυκαβηττού.
Σπούδασα με υποτροφία στο ΜΙΤ, Computer Science και έκανα Master και Διδακτορικό στο UCL στην Καλιφόρνια. Ύστερα ανακάλυψα την «χαρά των startups» αφού όλοι οι φίλοι και οι γνωστοί μου ζούσαν στην Καλιφόρνια.
Στα 30 ίδρυσα την πρώτη μου εταιρεία, την Αlpha Detail, η οποία κινείται στον χώρο της φαρμακευτικής έρευνας βοηθάει στην ανεύρεση των κατάλληλων ειδικών για διάφορες ασθένειες, ακόμα και για τις πιο σπάνιες.
Το 2004 ένιωσα την ανάγκη να επιστρέψω στην Ελλάδα. Ωστόσο, οι startups ως έννοια δεν γνώριζαν ανάπτυξη τότε στην Ελλάδα.
Έγινα καθηγητής στην ΑΣΟΕ για ένα χρόνο στο Τμήμα Τεχνολογίας και ξεκίνησα, παράλληλα, και στο Βocconi University στο Μιλάνο. Εκεί, μάλιστα, συνεχίζω έως και σήμερα να διδάσκω Operation and Technology Management.
Έζησα στο Μιλάνο για πολλά χρόνια, αλλά και πάλι άρχισε να με τρώει «το μικρόβιο» της επιχειρηματικότητας.
Το 2013 γύρισα πίσω στην Ελλάδα και ίδρυσα την Mbrιyo που είναι encubator-startup studio και ως στόχο έχει, με τη βοήθεια των συνεργατών, να αναπτύξει μία ή δύο εταιρείες κάθε χρόνο. Γνωστές εταιρείες που έχουν προκύψει είναι το 11888 Giaola που αποτελεί μια σύμπραξη με τον ΟΤΕ και το Μy Job Now.
To 2015 μπήκα στον επενδυτικό χώρο και μαζί τον Brett Martin και τον Chris Chabachy δημιουργήσαμε την Charge Ventures που έχει την έδρα της στη Νέα Υόρκη. Τα κεφάλαια της εταιρείας προήλθαν κυρίως από Έλληνες ή ελληνικής καταγωγής επενδυτές, αλλά οι επενδύσεις αφορούν σε εταιρείες της Νέας Υόρκης και των ΗΠΑ, γενικότερα. Μέχρι σήμερα έχω επενδύσει σε 41 εταιρείες, μία εκ των οποίων είναι και η Bedrock.
Έχετε 10 χρόνια πορείας στο μεγαλύτερο κέντρο δημιουργίας νέων επιχειρήσεων του κόσμου στην Silicon Valley. Τι μπορείτε να μας πείτε για αυτό το μέρος;
Βρίσκομαι 16 χρόνια στην Αμερική και πάνω από 10 χρόνια στην Silicon Valley. Πρόκειται για ένα μεγάλο οικοσύστημα με τα πανεπιστήμια Stanford και Berkley να αποτελούν την πηγή που την ανατροφοδοτεί συνεχώς με νέα ταλέντα.
Έχει μεγάλες, εδραιωμένες εταιρείες, η πρώτη εκ των οποίων ήταν η Hewlett Packard που ξεκίνησε εκεί. Οι μεγάλες εταιρείες φροντίζουν να εκπαιδεύουν τον κόσμο και μετά υπάρχουν φυσικά όλες οι startups, αλλά και… οι επενδυτές.
Η Silicon Valley είναι μια δομή που λειτουργεί σαν καλοκουρδισμένη μηχανή στο σύνολο της, το κλειδί είναι ότι όλα λειτουργούν παράλληλα και μαζί.
Αντρέας Καρέλας: Ο Ελληνας που σχεδιάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ιταλία
Πότε και ποιοι ίδρυσαν τη Charge Ventures; Πως λειτουργεί;
Την Charge Ventures ίδρυσαμε το 2015 ο Brett Martin, ο Chris Chabachy και εγώ. Επενδύουμε σε εταιρείες υψηλής τεχνολογίας αποκλειστικά στην Αμερική όταν οι επιχειρήσεις αυτές είναι στο πρώτο επίπεδο της ανάπτυξή τους.
Η κάθε εταιρεία στην αρχή της, είναι οι άνθρωποι και η ιδέα, ύστερα η εταιρεία μεγαλώνει και διαθέτει πια στατιστικά στοιχεία για την απόδοση της από τα οποία μπορεί κανείς να κρίνει το μέλλον της.
Πόσο ενδιαφέρει την Charge Ventures ο τομέας της ηλεκτροκίνησης; Και η επένδυση στο project Bedrock
Η ηλεκτροκίνηση είναι ένας τομέας που γενικά μας ενδιαφέρει. Όλα όμως τα θέματα είναι και ζήτημα timing.
Όταν τα e-scooters γνώρισαν ραγδαία εξάπλωση είχαμε σκεφτεί να επενδύσουμε σε εταιρείες που σχετίζονται με αυτά, αν και πολύ γρήγορα χρηματοδοτήθηκαν από μεγάλα funds της Καλιφόρνιας.
Επίσης, δεν ήμασταν σίγουροι μιας και θεωρούσαμε ότι τα ηλεκτρικά πατίνια που κυκλοφορούν στην Ελλάδα ήταν κάτι πολύ επικίνδυνο.
Τώρα, όμως, μπαίνουμε σε μια δεύτερη φάση αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση. Αυτή η φάση θα είναι πολύ πιο ελκυστική για τους επενδυτές στην αμερικάνικη αγορά.
Η ηλεκτροκίνηση στη Νέα Υόρκη είναι κάτι δεδομένο σήμερα. Είναι μια πραγματικότητα και μια καθημερινότητα δεν είναι κάτι εξωτικό. Υπάρχουν αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα παντού. Οι περισσότεροι άνθρωποι που γνωρίζω έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο (κυρίως Tesla ή Nissan Leaf).
Επιπλέον, όπως σε πολλές μεγαλουπόλεις έτσι και στη Νέα Υόρκη υπάρχουν τα δημόσια ποδήλατα τα οποία σιγά-σιγά αλλάζουν σε ηλεκτρικά. Είναι μία τεράστια ευκολία, να μπορείς να πας στη δουλειά σου σε 15 λεπτά. Είναι μεγάλη υπόθεση, αλλά και πηγή ευχαρίστησης.
-Θα θέλατε να μας πείτε δύο λόγια για την Bedrock;
-Η Bedrock αναπτύσσει ένα υποβρύχιο drone, το οποίο κατασκευαστικά αποτελούν δύο μέρη. Tο πίσω μέρος είναι το μοτέρ και το μπροστά κομμάτι διαφέρει, αναλόγως με τη χρήση του κάθε φορά.
Καλύπτει δύο πολύ βασικές ανάγκες, πρώτα την καταγραφή του ωκεανού, η οποία είναι πάρα πολύ πίσω. Θα περίμενε κανείς ότι εφόσον πηγαίνουμε στο Διάστημα το δικό μας «οικόπεδο» θα έπρεπε ήδη να το γνωρίζουμε πολύ καλά και αυτό τελικά δεν συμβαίνει. Δεν έχουν γίνει αρκετές αποστολές, και όσες έχουν γίνει, έγιναν σε παρελθόντα χρόνο.
Τα περισσότερα από αυτά τα στοιχεία είναι κυριολεκτικά σε κάποια συρτάρια, στα οποία κανείς δεν έχει πρόσβαση. Μάλιστα, μπορεί και ο τρόπος με τον έγιναν οι καταγραφές του παρελθόντος, να είναι μην είναι συμβατός, με τον σημερινό.
Δευτερευόντως, υπάρχει τεράστιο πρόβλημα καταγραφής του βυθού και ένα μεγάλο θέμα που σχετίζεται με αυτή την έλλειψη είναι οι υπεράκτιες ανεμογεννήτριες, οι οποίες χρειάζονται συντήρηση και πολλά άλλα.
Με το Bedrock η καταγραφή είναι αυτόνομη χωρίς να κινδυνεύει κάποιος άνθρωπος. Ακόμη, η καταγραφή λαμβάνει χώρα με ιδιαίτερα οικονομικό τρόπο. Με συστηματικό, οικονομικό τρόπο, θα μπορούσε να γίνει μάλιστα, κάποια στιγμή, πλήρης καταγραφή των ωκεανών.
Η ομάδα της Bedrock είναι χαρισματική και ο ιδρυτής της, Anthony DiMare είναι ένας «μικρός Elon Musk». Μάλιστα, βλέπει πολύ μπροστά και δεν τον σταματά ο φόβος. Είναι άλλο πράγμα να δημιουργείς μια εφαρμογή χαρτογράφησης ωκεανών. Αντίστοιχα, διαφορετικό να έχεις τη φιλοδοξία της πλήρους χαρτογράφησης όλων των ωκεανών της γης.
Εμείς επενδύσαμε στην Bedrock, παρόλο που η ιδέα περιέχει hardware και το hardware ενέχει πάντα το ενδεχόμενο της αποτυχίας της δημιουργίας του. Παράλληλα, είναι απαραίτητα και δύο ολόκληρα χρόνια για τη δημιουργία του.
Για τον Θάνο Παπαδημητρίου, η μετά covid 19 εποχή είναι ναι μεν μια απαιτητική περίοδος, αλλά είναι και πολύ δημιουργική. Βλέπει ότι με την πανδημία ήρθε πιο γρήγορα ο εκδημοκρατισμός του digitalisation. Ως Έλληνας θεωρεί ότι θα πρέπει και στη χώρα μας να πάρουμε αυτή την κατεύθυνση κάνοντας ό,τι καλύτερο μπορούμε.