Φυσικό αέριο: Στο χαμηλότερο επίπεδο της δεκαετίας η ζήτηση το 2023 στην Ευρώπη

Η προσπάθεια μείωσης της εξάρτησης απ' το ρωσικό φυσικό αέριο και τα ερωτήματα ως προς την αναγκαιότητα περαιτέρω επενδύσεων σε LNG.

Ακούστε το άρθρο

Η πιο πρόσφατη έκδοση του European LNG Tracker του IEEFA φέρνει ενδιαφέροντα στοιχεία στο προσκήνιο σχετικά με τη ζήτηση που παρουσιάζει το φυσικό αέριο στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, αποκαλύπτει πως η κατανάλωση του το 2023 στα ευρωπαϊκά κράτη συνολικά έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας.

Δύο βασικούς λόγους που συνέβαλαν στην παραπάνω εξέλιξη αποτελούν τα μέτρα ενεργειακής αποδοτικότητας που εφαρμόζουν οι χώρες της Ευρώπης τα τελευταία δύο χρόνια, καθώς και η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τα κράτη που συνέβαλαν περισσότερο σε αυτή την πτώση είναι η Γερμανία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Υπεράκτια αιολικά: Μεγάλο deal της Prysmian για έργα στη Γερμανία – Cars Electric

Μείωση της ζήτησης για ρωσικό φυσικό αέριο μέσω αγωγών

Ειδικότερα, η μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου έχει άμεση σχέση με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022. Έκτοτε, η Ευρώπη άρχισε να μειώνει την εξάρτηση της από το ρωσικό φυσικό αέριο. Συγκεκριμένα, από την έναρξη του πολέμου έως σήμερα η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει εμφανίσει μείωση κατά 20%.

Επιπλέον, η κατανάλωση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην ήπειρο θα φτάσει πιθανότατα στο απόγειο της το 2025. Το IEEFA είχε προβλέψει πως θα υπάρχει αύξηση των ευρωπαϊκών εισαγωγών LNG το 2023. Ο λόγος ήταν η γρήγορη μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Ωστόσο, η ζήτηση LNG στην Ευρώπη παρέμεινε σταθερή σε ετήσια βάση.

ΗΠΑ: Σπουδαίο κοίτασμα σπάνιων γαιών στο Wyoming – Cars Electric

Περαιτέρω επενδύσεις σε υποδομές LNG θέτουν ερωτήματα για την αναγκαιότητα τους

Παρ’ όλα αυτά, οι ευρωπαϊκές χώρες συνεχίζουν την κατασκευή νέων υποδομών υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οχτώ νέες εγκαταστάσεις εισαγωγής έχουν μπει σε λειτουργία από τον Φεβρουάριο του 2022. Ταυτόχρονα, άλλες 13 θα μπουν πιθανότατα σε λειτουργία έως το 2030. Αυτό σημαίνει πως η συνδυασμένη χωρητικότητα LNG των ευρωπαϊκών χωρών θα είναι πολύ μεγαλύτερη από την αναμενόμενη ζήτηση.

Τα παραπάνω στοιχεία προκαλούν ερωτήματα ως προς τη σκοπιμότητα περαιτέρω υποδομών για LNG. Τέλος, μπορεί τα τελευταία χρόνια να υπάρχει μείωση των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών προς την Ευρώπη, αλλά παράλληλα υπάρχει αύξηση των εισαγωγών ρωσικού LNG.

 

abb_img