Οι νέοι από 17 ετών θα μπορούν να δώσουν εξετάσεις οδήγησης, αλλά και να οδηγήσουν. Φυσικά υπό αυστηρούς όρους, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που υπερψήφισε σήμερα η Βουλή.
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Οδηγώντας με Ασφάλεια» ψηφίσθηκε επί της Αρχής με τις θετικές ψήφους της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ, αντίθετα, το καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25.
Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων για άδεια οδήγησης και συμβάλει στην οδική ασφάλεια, η οποία αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
⇒ Το νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο για οδηγούς ηλικίας από 16 ετών
Οι πέντε δικλείδες ασφαλείας για αδιάβλητες εξετάσεις οδήγησης για το δίπλωμα
-
Διπλός έλεγχος ταυτοπροσωπίας και δειγματοληπτικός έλεγχος στις θεωρητικές εξετάσεις.
Για να μπει ο υποψήφιος στις εξετάσεις, θα γίνεται έλεγχος με ψηφιακά μέσα, με τη δυνατότητα ταυτοποίησης δύο παραγόντων μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.
Στις γραπτές εξετάσεις θα απαγορεύεται χωρίς εξαιρέσεις η χρήση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή όποιας άλλης ηλεκτρονικής ή «έξυπνης» συσκευής.
-
Υποχρεωτική τοποθέτηση κάμερας μέσα στο όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Φορητή κάμερα υψηλής ευκρίνειας, με δυνατότητα λήψης 360 μοιρών, θα καταγράφει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος και τους συμμετέχοντες στη διαδικασία, αλλά και μικρόφωνο.
Η κάμερα θα διαθέτει ειδική αποσπώμενη κάρτα μνήμης, με όλη τη διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας.
Μέσα σε μία ημέρα μετά την εξέταση, ο εξεταστής υποχρεούται να παραδώσει την κάμερα και την κάρτα μνήμης στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας.
Σημειωτέων ότι έχει εξασφαλιστεί ήδη πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
-
Το οπτικοακουστικό αυτό υλικό για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα .
Οι κάμερες, που θα τοποθετούνται στα οχήματα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, θα ανήκουν στο υπουργείο.
Το οπτικοακουστικό υλικό θα υπάρχει για διάστημα μέχρι έξι μήνες, και θα μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε κατόπιν καταγγελίας. Εάν σε αυτό το διάστημα ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε θα προχωρά αυτομάτως η εξέταση του οπτικοακουστικού υλικού.
-
Μεγαλύτερο το Σώμα των εξεταστών.
Όποιος δημόσιος υπάλληλος επιθυμεί, θα μπορεί να γίνει εξεταστής, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και λάβει πιστοποίηση.
Στόχος είναι να σπάσουν τα κυκλώματα και να υπάρξει επαρκής αριθμός καλά εκπαιδευμένων εξεταστών. Δεν θα υπάρχουν ιδιώτες εξεταστές.
-
Δημιουργία του θεσμού των εποπτών.
Επόπτες θα μπορούν να γίνουν, εφόσον το επιθυμούν, στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας Εάν δεν επαρκεί το προσφερόμενο προσωπικό της ΕΛΑΣ να καλύψει το έργο αυτό, στο Μητρώο Εποπτών θα μπορεί να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Οι επόπτες θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε σε περίπτωση που θα υπάρχουν υπόνοιες.
Αυτός είναι ο πιο αργός αγώνας dragster ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο
Ο εκπαιδευτής στη θέση του συνοδηγού
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατάθεσε νομοτεχνική βελτίωση. Αυτή προβλέπει ότι ο εκπαιδευτής θα είναι στη θέση του συνοδηγού. Ενώ η αρχική πρόταση ήταν να είναι στο πίσω κάθισμα.
Σημείωσε όμως ότι το Υπουργείο άκουσε τα επιχειρήματα των φορέων κατά της πρόβλεψης αυτής. Δεδομένου ότι το νομοσχέδιο έχει ιδιαίτερα αυστηρές δικλείδες ασφαλείας για το αδιάβλητο της διαδικασίας (κάμερα μέσα στο όχημα, διατήρηση του οπτικοακουστικού υλικού, δειγματοληπτικοί έλεγχοι, επόπτες στις εξετάσεις, αυστηρές κυρώσεις σε περίπτωση που διαπιστωθεί αλλοίωση), προχώρησε στη νομοτεχνική βελτίωση.
Νομοτεχνικές βελτιώσεις
Ο κ. Καραμανλής κατέθεσε επίσης νομοτεχνικές βελτιώσεις για:
- Μείωση της προθεσμίας- απάντησης στην ένσταση των υποψηφίων που απέτυχαν στις εξετάσεις από 30 ημέρες σε 10 εργάσιμες
- Δυνατότητα και όχι υποχρεωτικότητα της χρήσης διερμηνέα στους κωφούς (αίτημα της Ομοσπονδίας)
- Το όριο ηλικίας παραμένει για τους οδηγούς των ΚΤΕΛ στα 67 έτη. Το όριο αυτό είναι μεγαλύτερο στους οδηγούς τουριστικών λεωφορείων και φορτηγών. Επίσης, το όριο ηλικίας των οδηγών σχολικών λεωφορείων ισχύει και για τα τουριστικά λεωφορεία που είναι για τη μεταφορά μαθητών.
- Επέκταση της δυνατότητας εργασίας και στους οδηγούς μετά την συνταξιοδότησή τους μέχρι τα 67 έτη. Εφόσον επιθυμούν πρόσληψη σε άλλη εργασία και αφαίρεση του 30% της σύνταξής τους.
Προβλέψεις για ΑΜΕΑ
Με το νομοσχέδιο προβλέπεται η ίδρυση ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»), ώστε να μην ταλαιπωρούνται περαιτέρω τα Άτομα με Αναπηρία, τα οποία σύμφωνα με τον νόμο δικαιούνται δίπλωμα οδήγησης.
Οι νέοι από 17 ετών με δίπλωμα αλλά με όρους
Πλέον, θα μπορούν να δώσουν εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης οι νέοι από 17 ετών, υπό συγκεκριμένους και αυστηρούς περιορισμούς.
Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25 ετών και να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης τουλάχιστον πέντε χρόνια.
Οι 17άρηδες θα οδηγούν μόνο εντός της Περιφέρειας όπου κατοικούν και το όχημα θα φέρει το ειδικό σήμα του νέου οδηγού.
Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους αυτού δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης. Διαφορετικά, θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις.