Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλάζουν στρατηγική στην Ευρώπη, καθώς οι πωλήσεις των ηλεκτρικών τους οχημάτων, παρουσιάζουν κάμψη. Παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά έφτασαν σε νέο υψηλό, με πάνω από 150.000 πωλήσεις το πρώτο τρίμηνο του 2025, μόλις το 30% αυτών αφορούσε ηλεκτρικά οχήματα, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2020, σύμφωνα με την Dataforce.
Η εξέλιξη αυτή, συνδέεται άμεσα με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβάλει αυξημένους δασμούς, σε ηλεκτρικά μοντέλα που προέρχονται από την Κίνα. Οι δασμοί, που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν μέχρι και το 45% (όπως για μοντέλα της κρατικής SAIC), στόχευαν στην προστασία της ευρωπαϊκής αγοράς, από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που προκαλούν οι επιδοτήσεις του Πεκίνου. Αν και η πολιτική αυτή ανέκοψε τη ραγδαία άνοδο των κινεζικών EVs, ταυτόχρονα έθεσε φρένο, στη συνολική πρόοδο προς την πράσινη κινητικότητα.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές δεν έμειναν άπραγοι. Ανταποκρίθηκαν στη νέα πραγματικότητα ενισχύοντας την παρουσία τους, σε υβριδικά και θερμικά μοντέλα. Η BYD, που μέχρι πρότινος επένδυε αποκλειστικά στα αμιγώς ηλεκτρικά, ξεκίνησε δυναμικά την πώληση plug-in υβριδικών, σε χώρες της Ε.Ε. και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αντίστοιχα, η MG, θυγατρική της SAIC, σημείωσε διπλασιασμό των πωλήσεων υβριδικών και συμβατικών μοντέλων, στο ίδιο διάστημα, την ώρα που οι πωλήσεις των EVs της, μειώθηκαν στο μισό.
Πέρα από τους δασμούς, ένας ακόμα καθοριστικός παράγοντας, είναι η στάση των καταναλωτών. Πολλοί Ευρωπαίοι εξακολουθούν να προβληματίζονται για την επάρκεια των υποδομών φόρτισης, την αυτονομία των EV και τις υψηλές τιμές αγοράς. Έτσι, τα υβριδικά, αποτελούν μια πιο προσιτή και «ασφαλή» εναλλακτική, στην οποία πλέον προσαρμόζονται όχι μόνο οι Κινέζοι, αλλά και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η MG κατέγραψε εντυπωσιακή άνοδο σε αγορές όπως η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία, όπου τα μοντέλα της γνώρισαν μεγάλη απήχηση. Η BYD, προκειμένου να παρακάμψει τους ευρωπαϊκούς δασμούς, προχωρά σε επενδύσεις για τη δημιουργία εργοστασίων στην Ουγγαρία και την Τουρκία, ενώ εξετάζει και το ενδεχόμενο ίδρυσης τρίτης μονάδας, εντός Ευρώπης.
Διαβάστε ακόμα: Η BYD ποντάρει στα plug-in υβριδικά – Το επόμενο μεγάλο βήμα για την Ευρώπη
Αξιοσημείωτο είναι πως, παρότι διαθέτει σημαντικό πλεονέκτημα κόστους, η BYD αποφεύγει έναν πόλεμο τιμών και επιλέγει να προωθεί πιο ποιοτικά και premium μοντέλα, στοχεύοντας σε διαφορετικό κοινό.
Η στροφή των Κινέζων από τα EVs στα υβριδικά, είναι αποτέλεσμα πίεσης, τόσο από τη ρυθμιστική πολιτική της Ε.Ε., όσο και από τη μεταστροφή της ζήτησης. Αν και αυτή η προσαρμογή εξασφαλίζει βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη, εγείρει ερωτήματα για την ταχύτητα επίτευξης των περιβαλλοντικών στόχων της Ευρώπης.
Πηγή: Automotivenews