Ανάλυση: Η ιστορία της μικροκινητικότητας γράφεται σε πραγματικό χρόνο

Τον περασμένο μήνα, οι ηγέτες των χωρών G7 συναντήθηκαν στην Κορνουάλη της Αγγλίας και, όπως ήταν αναμενόμενο, μεγάλο μέρος της συζήτησης τους επικεντρώθηκε στην κλιματική αλλαγή.

Στις φιλόδοξες δηλώσεις από τους παρευρισκόμενους κυριάρχησαν οι δυνατότητες για δράση στο πεδίο της κινητικότητας.

Μια πρόταση που είναι διατυπωμένη σε ένα έγγραφο 25 σελίδων, όμως, δεν φαίνεται να είναι αρκετή, ώστε να οδηγήσει σε ένα επαρκή μετασχηματισμό της, για να επιτευχθεί ο στόχος των βιώσιμων μέσων μεταφοράς.

Ωστόσο, με τις επενδύσεις ύψους τρισεκατομμυρίων δολαρίων που προτάθηκαν από τη διοίκηση του Μπάιντεν, τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν.

Κοιτάζοντας πιο προσεκτικά όμως τη διμερή συμφωνία ύψους 1,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων των ΗΠΑ, το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων αναμένεται να επενδυθεί στην αναδημιουργία της υφιστάμενης υποδομής όπως είναι δρόμοι, οι γέφυρες και οι σιδηρόδρομοι.

Διαβάστε επίσης: Τα e-bikes ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε ολόκληρο τον κόσμο

Χωρίς κανείς να αμφισβητεί ότι η υποδομή είναι εξαιρετικά απαραίτητη, παραμένουν ερωτήματα σχετικά με το πόσο μεγάλο θα είναι το κομμάτι της πίτας που θα αφορά στη μικροκινητικότητα.

Η μικροκινητικότητα “μεγαλώνει” 

Voi Scooter

Από την έναρξη της πανδημίας όλο και περισσότερες πόλεις σε όλο τον κόσμο έχουν δεσμευτεί στην επέκταση των υποδομών για τα ποδήλατα και τους πεζούς.

Όλο και περισσότερες πρωτοβουλίες εξηλεκτρισμού της μικροκινητικότητας, δημόσιες και ιδιωτικές, βρίσκουν δημιουργικούς τρόπους για να αυξήσουν το ενδιαφέρον για καλύτερη υποδομή και βιώσιμες προσωπικές μεταφορές.

Το Ρίο ντε Τζανέιρο, για παράδειγμα, διοχετεύει τα έσοδα από τις άδειες και τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων σε ένα δημοτικό ταμείο για την αστική κινητικότητα που θα υποστηρίξει τον σχεδιασμό και τη βελτίωση της σχετικής υποδομής.

Επιπλέον, στο Μανχάταν, ο πάροχος ηλεκτρικών ποδηλάτων Joco χρησιμοποιεί ιδιωτική ιδιοκτησία όπως γκαράζ ξενοδοχείων και γραφείων για να παρκάρει και να φορτίσει τα ποδήλατά του, αποφεύγοντας έτσι τον αποκλεισμό των πεζοδρομίων.

H πανδημία και η κλιματική κρίση ως τέλεια ευκαιρία για την εφαρμογή βιώσιμων λύσεων στην κινητικότητα

Κοιτάζοντας αυτές τις εξελίξεις, γίνεται προφανές ότι η άνευ προηγουμένου κοινωνική διαταραχή που προκλήθηκε από την πανδημία και την κλιματική κρίση παρέχει την τέλεια ευκαιρία για την εφαρμογή νέων βιώσιμων λύσεων στην κινητικότητα.

Η μικροκινητικότητα φαίνεται να είναι έτοιμη και να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτόν τον τεράστιο μετασχηματισμό.

Mια πρόσφατη μελέτη της McKinsey προβλέπει ότι η μικροκινητικότητα θα ανακάμψει γρήγορα από το πλήγμα του COVID-19 για να φτάσει τα επόμενα χρόνια σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα χρήσης από ό,τι αναμενόταν πριν από την πανδημία.

Στην πραγματικότητα όμως για την ώρα, δεν έχει καταφέρει να αποδειχθεί ως ένα σημαντικό μέρος της λύσης για τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πόλεις μας.

Ο βιαστικός, ασυντόνιστος και μη βιώσιμος τρόπος με τον οποίο εισήχθησαν οι πρώτοι στόλοι μικροκινητικότητας στις πόλεις οδήγησε νέα προβλήματα.

Είναι, επίσης, ενδεικτικό ότι την Ευρώπη, οι κοινές λύσεις μικροκινητικότητας το 2019 αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 0,1% των χιλιομέτρων που μετακινούνται οι άνθρωποι εντός πόλεων.

Απαιτείται μια νέα γενιά ηλεκτρικών οχημάτων μικροκινητικότητας για τις αστικές μετακινήσεις

cargo ebike

Οι άνθρωποι που στις πρώτες ημέρες της διάθεσης της μικροκινητικότητας προσπάθησαν να πάρουν τα παιδιά τους από το σχολείο ή να μεταφέρουν γεμάτες τσάντες παντοπωλείων στο σπίτι χρησιμοποιώντας ένα ηλεκτρονικό σκούτερ, θα έχουν πιθανώς δυσάρεστες αναμνήσεις.

Στην ουσία για την κάλυψη αυτών των αναγκών απαιτείται μια νέα γενιά ηλεκτρικών οχημάτων μικροκινητικότητας ειδικά σχεδιασμένων για να υποστηρίζουν την μετακίνηση ανθρώπων ή/και αγαθών χωρίς εκπομπές ρύπων, αποτελεσματικά και με ασφάλεια. Τα καλά νέα είναι ότι τέτοιου είδους λύσεις αρχίζουν να παρουσιάζονται σιγά σιγά σε όλο τον κόσμο.

Η εισαγωγή περισσότερων από αυτά τα ηλεκτρικά οχήματα μικροκινητικότητας με επίκεντρο τον χρήστη θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένη χρήση από 50% σε 80% μέχρι το τέλος της δεκαετίας, δίνοντας μεγάλη ώθηση στη μικροκινητικότητα για να καλύψει ένα πολύ μεγαλύτερο μερίδιο των διαδρομών μικρών αποστάσεων.

Η σωστή ενσωμάτωση της μικροκινητικότητας στις υπάρχουσες δημόσιες μεταφορές θα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη μιας πιο απρόσκοπτης εμπειρίας. Αυτή η ενσωμάτωση μπορεί και πρέπει να έχει διάφορες μορφές.

Η διαθέσιμη επιλογή πολλαπλών υπηρεσιών σε μια ενιαία εφαρμογή φιλική προς τον καταναλωτή θα ήταν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ενίσχυση των βιώσιμων μεταφορών στη μετά Covid εποχή 

micro mobility

Για να εκτιμηθεί η πιθανότητα η μικροκινητικότητα να μειώσει τις εκπομπές ρύπων και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, είναι επιτακτική ανάγκη να εξετάσουμε την εφοδιαστική αλυσίδα, ειδικά το “πού” και “πώς” παράγονται τα οχήματα.

Ξεκινώντας από το «πού», η μικροκινητικότητα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη υποφέρει προς το παρόν από μια εξάρτηση από τις εισαγωγές, όπως άλλωστε έχει παρατηρηθεί σε άλλους τομείς όπως τα ηλιακά φωτοβολταϊκά ή η βιομηχανία μπαταριών.

Κατά την έναρξη της διάθεσης μικροκινητικότητας το 2019, το μεγαλύτερο μερίδιο των στόλων προμηθεύτηκε από Κινέζους κατασκευαστές.

Σήμερα, η πλειοψηφία των οχημάτων εξακολουθούν να προέρχονται από την ανατολική Ασία.

Υπάρχει μια σημαντική ευκαιρία για τους κατασκευαστές στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ να παρέμβουν και να εργαστούν πάνω στην μικροκινητικότητα προς όφελος της βιομηχανίας, καθώς και της κοινωνίας.

Η μετάβαση στην τοπική παραγωγή οχημάτων και μπαταριών σε καθαρές εγκαταστάσεις παραγωγής μηδενικού CO2, με αύξηση των ανακυκλωμένων εξαρτημάτων αλουμινίου θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 40% ανά όχημα.

Η υψηλότερη ποιότητα και η καλύτερη λειτουργικότητα θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη διάρκεια ζωής του οχήματος και να δημιουργήσουν εξοικονόμηση κόστους και να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων κατά την παραγωγή.

Η εξέταση όλων των παραπάνω πτυχών θα μπορούσε να καταστήσει την μικροκινητικότητα βασικό παράγοντα για τον μετασχηματισμό του τρόπου μετακίνησης των ανθρώπων σε αστικές περιοχές σε όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης: Τα cargo e-bikes είναι η εναλλακτική λύση για τις αστικές, οικογενειακές μετακινήσεις του μέλλοντος, σήμερα!

Ουσιαστικά, μέχρι το 2030 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να δημιουργηθούν, αντισταθμίζοντας πολλές από τις θέσεις εργασίας που χάθηκαν σε βιομηχανίες με βάση τα ορυκτά καύσιμα, όπως ο άνθρακας.

Επιπλέον, πάνω από 30 εκατομμύρια τόνοι εκπομπών CO2, καθώς και 127 TWh κατανάλωσης ενέργειας θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν στην Ευρώπη σε ετήσια βάση.

Η Ευρώπη θα μπορούσε να δει αύξηση του ΑΕΠ της κατά περίπου 111 δισεκατομμύρια ευρώ, χάρη στη μειωμένη συμφόρηση στις πόλεις.

Έως και 4.800.000 τετραγωνικά μέτρα γης θα ελευθερωθούν στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, ισοδυναμώντας με πάνω από τέσσερις φορές τη συνολική έκταση του Παρισιού.

Αυτή τη στιγμή, ουσιαστικά, μπορείτε να δείτε την ιστορία της μικροκινητικότητας να γράφεται σε πραγματικό χρόνο.