Τι είναι το πρότυπο μέτρησης WTLP και πως ορίζει την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκίνητων;

Η Παγκόσμια Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (World Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ή WLTP) είναι ένα παγκόσμιο, εναρμονισμένο πρότυπο για τον προσδιορισμό των επιπέδων ρύπων, των εκπομπών CO2 και της κατανάλωσης καυσίμου των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και των υβριδικών αυτοκινήτων, καθώς και το εύρος αυτονομίας των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων.

Το WLTP διαδέχτηκε τον «Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης» (NEDC), ο οποίος χρησιμοποιείτο τις τελευταίες δεκαετίες.

Το πρωτόκολλο WLTP βασίζεται σε πιο ρεαλιστικές συνθήκες οδήγησης και έχει ως στόχο να παρέχει δεδομένα που αντανακλούν καλύτερα την καθημερινή χρήση ενός οχήματος.

Το WLTP στοχεύει, επίσης, στην εναρμόνιση των διαδικασιών δοκιμών σε διεθνές επίπεδο και στη δημιουργία ίσων όρων στην παγκόσμια αγορά.

Εκτός από τα κράτη-μέλη της ΕΕ, το WLTP είναι η τυπική δοκιμασία κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών ρύπων και για την Ινδία, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.

Έτσι, από την 1η Σεπτεμβρίου 2019 όλα τα ελαφρά οχήματα που ταξινομούνται στις χώρες της ΕΕ, αλλά και στην Ελβετία, τη Νορβηγία, την Ισλανδία και την Τουρκία, συμμορφώνονται με το πρωτόκολλο WLTP.

Ο ξεπερασμένος… NEDC (New European Driving Cycle – Νέος Ευρωπαϊκός Κύκλος Οδήγησης)

Το WLTP αντικατέστησε τον παλιό «Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης» (NEDC), ο οποίος καθιερώθηκε τη δεκαετία του 1980 για την προσομοίωση καταστάσεων αστικής (εντός πόλεως) οδήγησης ενός επιβατικού αυτοκινήτου.

Το 1992, το NEDC επικαιροποιήθηκε, ώστε να περιλαμβάνει και μια εκτός πόλεως διαδρομή (που χαρακτηρίζεται από μεσαίες έως υψηλές ταχύτητες) και το 1997 προστέθηκε, επίσης, και η μέτρηση των εκπομπών CO2.

Ο κύκλος NEDC θεωρήθηκε ξεπερασμένος, καθώς δεν ήταν αντιπροσωπευτικός των σύγχρονων τρόπων οδήγησης, ενώ το πρότυπο WLTP έχει σχεδιαστεί για να είναι πιο αντιπροσωπευτικό των πραγματικών και σύγχρονων οδηγικών συνθηκών.

Διαβάστε επίσης: Πως θα αποβάλλουμε το άγχος αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων;

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ NEDC και WLTP;

Η μέθοδος WLTP έχει πολλές διαφορές με την NEDC, που χρονολογείται από τη δεκαετία του ‘80.

Για παράδειγμα, οι μετρήσεις γίνονται σε πιο δυναμικές συνθήκες οδήγησης. Λαμβάνουν υπόψη μεγαλύτερη απόσταση, υψηλότερη μέση ταχύτητα, περισσότερες φάσεις οδήγησης/ταχύτητας (χαμηλή, μέτρια, υψηλή και πολύ υψηλή ταχύτητα αντί για αστικό και υπεραστικό κύκλο που ίσχυε), ενώ περιλαμβάνουν στάσεις και επιταχύνσεις.

Ακόμη λαμβάνουν υπόψη πιθανό επιπλέον εξοπλισμό του αυτοκινήτου ή λειτουργίες, όπως ο κλιματισμός, που μπορούν να επηρεάσουν την απόδοση ενός αυτοκινήτου και να μειώσει το εύρος αυτονομίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Το WLTP διαρκεί 10 λεπτά περισσότερο από το NEDC (30, αντί για 20 λεπτά), με ένα πιο δυναμικό προφίλ οδήγησης, το οποίο συνίσταται από μεγαλύτερες επιταχύνσεις που ακολουθούνται από απότομα φρεναρίσματα. Επιπλέον, η μέση και η μέγιστη ταχύτητα αυξήθηκαν στα 46,5 και 131,3 χλμ/ώρα, αντίστοιχα.

Η συνολική διανυθείσα απόσταση είναι 23,25 χιλιόμετρα, υπερδιπλάσια από αυτή των 11 χιλιομέτρων που προβλεπόταν από τον κύκλο NEDC.

Η μέθοδος WLTP μπορεί να θεωρηθεί πιο «απαιτητική» ή «αυστηρή», αλλά είναι πιο ρεαλιστική σε σχέση με τα αποτελέσματα των μετρήσεων της μεθόδου NEDC .

Ένας κύκλος οδήγησης είναι αδύνατον να αναπαραχθεί «στην πραγματική ζωή» και στην κανονική οδήγηση, όμως με την μέθοδο WLTP, οι αποκλίσεις είναι πολύ πιο μικρές και τα αποτελέσματα των μετρήσεων πολύ κοντά στην πραγματικότητα.

Διαβάστε επίσης: Ομοιότητες και διαφορές μεταξύ ηλεκτρικών αυτοκινήτων και συμβατικών