Carge: Το άγχος φόρτισης είναι για εμάς ένα πρόβλημα που καλούμαστε να λύσουμε

Το Cars Electric συναντήθηκε με τον Λευτέρη Καραμπατσάκη, συνιδρυτή της Carge, της ελληνικής εταιρείας που φιλοδοξεί να ενοποιήσει όλους τους σταθμούς φόρτισης, ανεξαρτήτως παρόχου, σε μία εφαρμογή, έτσι ώστε να μπορεί ένας οδηγός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να εντοπίσει και να δεσμεύσει χιλιάδες σημεία επαναφόρτισης σε όλη την Ευρώπη.

Για την Carge, η οποία κέρδισε το Gold Award στα Mobility Awards 2021 στην κατηγορία Innovation & Convenience στην ενότητα EV Charging και προκρίθηκε στις 15 καλύτερες νεοφυείς επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη, έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν.

Ο κ. Καραμπατσάκης απάντησε, μεταξύ άλλων, σε ερωτήματα που αφορούν στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, για το ποια εικόνα παρουσιάζει η υποδομή φόρτισης στη χώρα, εάν υπάρχουν περιοχές όπου υπάρχει πλήρης απουσία υποδομών, καθώς και σε ποια επίπεδα κινούνται οι χρεώσεις φόρτισης.

Διαβάστε επίσης: Carge: Ελληνική start-up σας βρίσκει σταθμό φόρτισης με ένα click

Πότε ιδρύθηκε η Carge και πως προέκυψε η αρχική ιδέα για τη δημιουργία της;

Η Carge ιδρύθηκε το 2020, με αφορμή ένα ταξίδι εκτός πόλης με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όπου χρειάστηκαν πέντε διαφορετικές εφαρμογές, 40+ ευρώ για την προ-πληρωμή φορτίσεων, καθώς και μερικές ημέρες για την παραλαβή καρτών που θα επέτρεπαν την έναρξη της φόρτισης.

Τι ακριβώς κάνει η Carge; Ποιες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρει;

Η βασική υπηρεσία της Carge είναι η ενοποίηση όλων των σταθμών φόρτισης, ανεξαρτήτως παρόχου, σε μία εφαρμογή, έτσι ώστε να μπορεί ένας οδηγός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να εντοπίσει και να δεσμεύσει χιλιάδες σημεία επαναφόρτισης σε όλη την Ευρώπη, χωρίς καμία επιπλέον χρέωση.

Πέραν τούτου, έχουμε περάσει και σε ρόλο Mobility Operator, καθώς δίνουμε τη δυνατότητα στον οδηγό να συνδέσει το όχημά του με την εφαρμογή μας και να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την υγεία της μπαταρίας πριν, κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά το πέρας μιας συνεδρίας φόρτισης.

Ποια είναι η σημερινή εικόνα που παρουσιάζει η υποδομή φόρτισης στην Ελλάδα;

Από το καλοκαίρι του 2020 και μετά έχει υπάρξει ταχεία ανάπτυξη σε υποδομές φόρτισης τόσο σε ιδιωτικά, όσο και σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία.

Διαβάστε επίσης: Co Charger: Το “Airbnb” των οικιακών φορτιστών για ηλεκτρικά οχήματα

Σαφώς, υπάρχει μεγάλο περιθώριο ακόμη, μέχρις ότου προκύψει η κάλυψη του μεγαλύτερου τμήματος στην Ελλάδα.

Για να μιλήσουμε με νούμερα, σήμερα μπορεί κάποιος να φορτίσει σε περίπου 600 σημεία. Από αυτά τα 600, τα 450 βρίσκονται ενεργά στην εφαρμογή της Carge και το πλάνο είναι μέχρι το τέλος του 2021, να έχει συνδεθεί μαζί μας το 100% των ελληνικών δικτύων.

Υπάρχουν περιοχές της Ελλάδας όπου υπάρχει πλήρης απουσία υποδομών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα;

Ναι, υπάρχουν. Μάλιστα, πρόσφατα ταξιδέψαμε στην Πελοπόννησο και μας έκανε εντύπωση που σε μεγάλες πόλεις ή επαρχιακές οδούς δεν έχουν εγκατασταθεί ακόμη φορτιστές.

Επίσης, τα νησιά μας είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο που πρέπει να ανοίξει σύντομα, καθώς πολλοί οδηγοί θέλουν να ταξιδέψουν για τις καλοκαιρινές διακοπές τους, αλλά και τα τοπικά γραφεία βραχυχρόνιας μίσθωσης οχημάτων θέλουν να ανανεώσουν τους στόλους τους με νέα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τώρα που είναι ενεργό το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά”.

Που φορτίζουν περισσότερο οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα οχήματά τους;

Μία πρόσφατη έρευνα του Transport & Environment, αναφέρει ότι στην Ελλάδα συγκεκριμένα, το 40% των οδηγών έχει ιδιωτική θέση στάθμευσης, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να εγκαταστήσει φορτιστή και να φορτίσει εκεί κατά τις νυχτερινές ώρες.

Το υπόλοιπο 60% είτε φορτίζει στο γραφείο, λόγω ειδικής εγκατάστασης που έχει κάνει η εκάστοτε εταιρεία για τους εργαζομένους της, είτε φορτίζει στο δρόμο σε δημόσια ή ημιδημόσια σημεία.

Στη Ρουμανία και στην Ουγγαρία που η Carge είναι Νο1 εφαρμογή για τους οδηγούς Η/Ο, τα νούμερα είναι εντελώς διαφορετικά. Πάνω από το 70% επιλέγει να φορτίσει στο δρόμο, λόγω του ότι οι υποδομές είναι πιο ισχυρές και μπορούν να γεμίσουν την μπαταρία του αυτοκινήτου σε μόλις 15-20′ μέχρι το 80% ποσοστό χωρητικότητας σε λογικές τιμές.

Αυτό μόνο θετικό είναι για εμάς, καθώς έτσι αυξάνονται οι φορτίσεις που εκτελούνται μέσω της εφαρμογής μας.

Σε τι βαθμό οι Έλληνες οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων έχουν το λεγόμενο “άγχος φόρτισης και αυτονομίας”;

Το άγχος αυτονομίας ανήκει στο παρελθόν. Όσο βγαίνουν νέα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά, βελτιώνεται και η αυτονομία σε χιλιόμετρα. Σε λίγο καιρό, η αυτονομία ενός μικρού ηλεκτρικού κι ενός βενζινοκίνητου πόλης θα είναι ίδια.

Αναφορικά με το άγχος φόρτισης, τίθεται θέμα υποδομών και διαλειτουργικότητας. Δηλαδή, πόσοι φορτιστές είναι σήμερα ενεργοί και μπορούν να εξυπηρετήσουν απρόσκοπτα οποιονδήποτε οδηγό.

Είναι σημαντικό που αναφέρουμε τη διαλειτουργικότητα, διότι σήμερα υπάρχουν σταθμοί φόρτισης που για να μπορέσεις να τους ξεκλειδώσεις, πρέπει να έχεις κάνει εγγραφή τουλάχιστον πέντε ημέρες πριν για να παραλάβεις ταχυδρομικώς μια κάρτα RFID.

Συνεπώς, το άγχος φόρτισης είναι για εμάς ένα πρόβλημα που καλούμαστε να λύσουμε με την εφαρμογή μας.

Οι χρεώσεις φόρτισης σε τι επίπεδα κινούνται στην Ελλάδα συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης αλλά και παγκοσμίως;

Με μια πρώτη ματιά, θα έλεγε κανείς πως η τιμολογιακή πολιτική φόρτισης στην Ελλάδα είναι ελαφρώς ακριβότερη σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης.

Με €0,5-0,6/kWh κάποιος Ιταλός οδηγός μπορεί να φορτίσει σήμερα σε ταχυφορτιστή DC, ενώ με το ίδιο κόστος ο Έλληνας οδηγός καλείται να φορτίσει σε απλό φορτιστή (max 22kW) και να περιμένει τουλάχιστον 50 λεπτά για να φορτίσει ένα ικανοποιητικό ποσοστό μπαταρίας.

Ο λόγος που είναι τέτοια η διαφορά εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως το κόστος ενέργειας, η απόσβεση του κόστους υποδομών, η διαχείριση του δικτύου, η αναπροσαρμογή των τιμών και φυσικά το περιθώριο κέρδους.

Σαφώς, κάθε χώρα έχει τους δικούς της περιορισμούς και η τιμολογιακή τοποθέτηση βασίζεται στο επίπεδο ωριμότητας της εκάστοτε αγοράς, για αυτό δεν μπορούμε να συγκρίνουμε απόλυτα την τιμή της kWh.

Πιστεύουμε, όμως, ότι η κατάσταση θα ισορροπήσει στο άμεσο μέλλον και θα μπορεί κάποιος οδηγός να πληρώνει φθηνότερα, αλλά να φορτίζει πιο γρήγορα.

Πως βλέπετε με μια ρεαλιστική πρόβλεψη το άμεσο μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα;

Με βάση τα νούμερα ταξινομήσεων και την αμεσότητα σοβαρών παικτών στο χώρο της ενέργειας, έχει αρχίσει να φαίνεται εφικτός ο στόχος “Ένα ηλεκτρικό σε κάθε τρία νέα αυτοκίνητα το 2030”. Αυτό βασίζεται σε τρεις πυλώνες: Κράτος – Υποδομές – Υπηρεσίες.

Το κράτος έχει ήδη κάνει τεράστια προσπάθεια με την επιδότηση, ενθαρρύνοντας τους οδηγούς να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα, αντί θερμικού.

Αναφορικά με τις υποδομές, μέχρι το 2023, η κάλυψη στην ηπειρωτική Ελλάδα θα μπορεί να ικανοποιήσει πλήρως τον αριθμό οχημάτων που θα κυκλοφορούν στους δρόμους.

Ρεαλιστικά μιλώντας, είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι πάνω από το 50% των φορέων υποδομών φόρτισης έχει αποδεχθεί την έννοια της διαλειτουργικότητας και επιτρέπει την εμφάνιση του δικτύου του σε συμπληρωματικά προϊόντα, όπως είναι η Carge.

Κι εδώ εστιάζουμε στις υπηρεσίες, καθώς ένας οδηγός θέλει την απόλυτη ευκολία και τις περισσότερες πληροφορίες συγκεντρωμένες σε ένα μέρος.

Άρα, πιστεύουμε ότι η ηλεκτροκίνηση θα έχει μεγάλη ακμή στο άμεσο μέλλον, με ρυθμό ανάπτυξης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δρόμο, 50-60%, και περισσότερα από 5.000 διαθέσιμα σημεία φόρτισης.

Διαβάστε επίσης: Το Cars Electric κάνει βόλτα στην Αθήνα με τα ηλεκτρικά ποδήλατα της Kineo

Από την άποψη των μέσων ενημέρωσης θεωρείτε ότι η ηλεκτροκίνηση είναι ένας τομέας που καλύπτεται επαρκώς στη χώρα μας;

Θα έλεγα ότι αυτό αναπτύσσεται δυναμικά. Πριν από έναν χρόνο η ειδησεογραφική κάλυψη σε τομείς ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα ήταν ελάχιστη.

Σήμερα γίνεται μια προσπάθεια για σωστή ενημέρωση, σε συγκεκριμένα, όμως, μέρη της ηλεκτροκίνησης, όπως για παράδειγμα στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων, κίνητρα για αγορά κλπ.

Σε λίγο καιρό, θα χρειαστεί να αναπτύξουμε περισσότερα θέματα γύρω από την εμπειρία του οδηγού πριν, κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά την οδήγηση του ηλεκτρικού, έξυπνου αυτοκίνητου που έχει στην κατοχή του.

Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια ή προσδοκίες που θα θέλατε να μας αποκαλύψετε;

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, ένα από τα βασικά μέρη για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι οι υπηρεσίες και πιο συγκεκριμένα, τα ολοκληρωμένα πακέτα που προσφέρουν άνεση στο χρήστη.

Έχουμε τρεις μεγάλες συμφωνίες με στρατηγικούς συνεργάτες στην Ελλάδα, σε τομείς ασφάλισης και ενοικίασης Η/Ο, αλλά και τηλεπικοινωνιών. Οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν μέσα στο επόμενο διάστημα.

Πιστεύουμε πως έχουμε δημιουργήσει μια πραγματική λύση σε ένα πραγματικό πρόβλημα, για αυτό το όραμά μας είναι η εφαρμογή της Carge να βρίσκεται εγκατεστημένη στα smartphones όλων των οδηγών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη ΝΑ Ευρώπη.