Ευρώπη: «Πράσινο φως» στο δρόμο για την ρύθμιση της μικροκινητικότητας 

Η πλειονότητα των 27 κρατών μελών δεν προβλέπει ειδικούς κανόνες για τις άδειες οδήγησης μέσων μικροκινητικοτητας.

Ακούστε το άρθρο

Στην Ευρώπη, σε γενικές γραμμές, τα 27 ευρωπαϊκά κράτη-μέλη έχουν διαφορετική προσέγγιση στις ρυθμίσεις των ηλεκτρικών σκούτερ.

Μεγάλη ποικιλία στους κανονισμούς των κρατών μελών για την μικροκινητικότητα στην Ευρώπη

Άλλα κράτη τα βλέπουν ως μέσα μεταφοράς για μικρές διαδρομές, ενώ ορισμένα κράτη δεν έχουν καθόλου κανονισμούς σχετικά με τα μέσα μικροκινητικότητας. Έτσι μάλλον χρησιμοποιούν και για εκείνα την ίδια νομοθεσία που ισχύει και για τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

Οι χρήστες των ηλεκτρικών σκούτερ χαρακτηρίζονται είτε ως πεζοί που χρησιμοποιούν σκούτερ, είτε ως οδηγοί, είτε ως ποδηλάτες. Το όριο ταχύτητας 20–25 χλμ./ώρα είναι συνήθως η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα.

Και η ποικιλία στη νομοθεσία δεν έχει τέλος, αφού ορισμένα κράτη επιτρέπουν τη χρήση του πεζοδρομίου στα μέσα μικροκινητικότητας, των ζωνών για τους πεζούς και την πρόσβαση στις διαβάσεις πεζών. Συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις απλά ορίζεται το ανώτατο όριο ταχύτητας. Άλλοι πάλι δίνουν μόνο τη δυνατότητα πρόσβασης σε ποδηλατόδρομους ή δημόσιους δρόμους.

Παραλλαγές των ρυθμίσεων βλέπουμε και στα όρια ηλικίας για χρήστες ηλεκτρικών σκούτερ καθώς και στον προστατευτικό εξοπλισμό.

Η Ευρώπη οφείλει να εναρμονίσει τους κανονισμούς για τα ηλεκτρικά σκούτερ

Η πλειονότητα των 27 κρατών-μελών δεν προβλέπει ειδικούς κανόνες για τις άδειες οδήγησης ή την ασφάλιση μετακίνηση με ηλεκτρικά πατίνια.

Δεν υπάρχει αμφιβολία για το μέλλον της μικροκινητικότητας σε ολόκληρη την ΕΕ. Θα υπάρξει γενική κατεύθυνση εναρμόνισης των νόμων για τη μικροκινητικότητα.

Η Ιρλανδία, το φθινόπωρο του 2021, δημιούργησε μια γενική νομοθεσία για τη μικροκινητικότητα. Το ιρλανδικό νομοσχέδιο για την οδική κυκλοφορία δημιούργησε μια νέα κατηγορία οχημάτων, τα «προσωπικά μεταφορικά μέσα». Εκεί συγκαταλέγονται τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

Η ιρλανδική νομοθεσία ορίζει ότι το προσωπικό μεταφορικό μέσο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 55 κιλά. Επίσης πρέπει να το οδηγεί ένα άτομο και να μην έχει ταχύτητα πάνω από 25 χλμ/ώρα. Ο ηλεκτρικός τους κινητήρας μπορεί να έχει μέγιστη συνεχή ισχύ μικρότερη ή ίση με 0,25 κιλοβάτ.

Το αναλυτικό παράδειγμα της Γερμανίας

Ενώ η Γερμανία ήταν η πρώτη που συμπεριέλαβε τα e-scooter στη νομοθεσία της με έναν πιο αναλυτικό τρόπο. Το 2019 θέσπισε τον εξής κανονισμό για τα ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα: «Οχήματα με ηλεκτρική κίνηση και τελική ταχύτητα όχι μικρότερη από 6 kmh (3,7 mph) και όχι μεγαλύτερη από 20 kmh (15,5 mph)».

Προηγουμένως, η χρήση ηλεκτρικών σκούτερ ήταν απαγορευτική στη Γερμανία. Η κίνηση σε δημόσιους δρόμους για ένα ελαφρύ ηλεκτρικό όχημα είναι επιτρεπτή μόνο εάν είναι αντίστοιχο με τον τύπο για τον οποίο υπάρχει η σχετική έγκριση. Μάλιστα τα παιδιά κάτω των 14 ετών δεν επιτρέπεται να οδηγούν ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα.

Οι αναβάτες μπορούν να χρησιμοποιούν μόνο τους ποδηλατόδρομους ή τους κοινόχρηστους για πεζούς και ποδήλατα δρόμους. Εάν δεν υπάρχει κανένα από αυτά, τα ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να κυκλοφορούν στο δρόμο.

Οι δημόσιες αρχές μπορούν να επιτρέπουν τη χρήση ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων σε άλλους τομείς κατά περίπτωση ή για συγκεκριμένους αιτούντες. Για τη γενική άδεια χρήσης ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει ειδικό σήμα κυκλοφορίας.

Οι αναβάτες πρέπει να οδηγούν ο ένας πίσω από τον άλλον. Και φυσικά δεν μπορούν να οδηγούν χωρίς χέρια.

Coconut Robotics: Έλληνες μαθητές μετατρέπουν ποδήλατα σε περιβαλλοντικούς σταθμούς

Επιπλέον, μια στροφή πρέπει να υποδεικνύεται έγκαιρα με χειροκίνητο σήμα εάν το ελαφρύ ηλεκτρικό όχημα δεν έχει φλας. Οι αναβάτες πρέπει να προσέχουν την κυκλοφορία των ποδηλάτων και να προσαρμόζουν την ταχύτητά τους στην κυκλοφορία των ποδηλάτων, εάν είναι απαραίτητο.

Το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτει ένα αρκετά περιοριστικό ρυθμιστικό τοπίο που δημιούργησε τον Ιούνιο του 2020. Ωστόσο συνεχίζει τη συλλογή και την ανάλυση των δεδομένων για να να το εξελίξει.

abb_img