Η κούρσα των “πράσινων νησιών” της Ελλάδας

Μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο νησί της Αστυπάλαιας έχει καταστεί σαφές, ότι η ηλεκτροκίνηση και τα ενεργειακά αυτόνομα νησιά, έχουν αναχθεί πλέον ως προτεραιότητα στην κυβερνητική πολιτική.

Η στρατηγική συμφωνία με την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen άλλωστε είχε διττό σκοπό, τόσο τη μετατροπή της Αστυπάλαιας σε ενεργειακά αυτόνομο προορισμό, όσο και η χρήση σαν πρότυπο, σαν πιλότος για αντίστοιχες δράσεις σε διαφορετικές τοποθεσίες. 

Επιπλέον με το υβριδικό σύστημα ενέργειας, η Αστυπάλαια αναμένεται να εξελιχθεί στο πρώτο νησί με «πράσινη-έξυπνη» μετακίνηση για τους κατοίκους και τους επισκέπτες και με ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα στην Ευρώπη.

Τα πρωτεία ανήκουν στην Τήλο

Η Τήλος είναι στην πραγματικότητα το νησί εκείνο που άνοιξε τον δρόμο προς τα «πράσινα» και ενεργειακά αυτόνομα νησιά. Πώς όμως η Τήλος κατάφερε να καθιερωθεί ως το πρώτο αυτόνομο νησί της Μεσογείου;

Διαβάστε επίσης: Το πείραμα της Αστυπάλαιας σηματοδοτεί την εκκίνηση της ηλεκτροκίνησης

Το Tilos Project ήταν ενταγμένο στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα HORIZON 2020 και μέσω κοινοπραξίας 13 εταίρων με επικεφαλής την Ερευνητική Ομάδα του Εργαστηρίου Ήπιων Μορφών Ενέργειας & Προστασίας Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, εγκαταστάθηκε στο νησί υβριδικός σταθμός που αποτελεί μια πρωτότυπη και καινοτόμα εφαρμογή.

Αυτή περιλαμβάνει μια ανεμογεννήτρια (800KW), ένα φωτοβολταϊκό πάρκο (160 KWp), μονάδα αποθήκευσης ενέργειας με συστοιχίες συσσωρευτών (2,8 MWh) καθώς και ένα πρωτότυπο σύστημα διαχείρισης και τροφοδότησης του δικτύου (S4S).

Η λειτουργία του υβριδικού σταθμού, με το S4S καλύπτει πλήρως τις συνολικές απαιτήσεις κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για όλο το νησί.

Τον Ιούνιο του 2017, το Tilos Project κέρδισε το βραβείο στην κατηγορία «Ενεργειακά νησιά», το οποίο κρίθηκε από επιτροπή ειδικών, καθώς και το «Βραβείο κοινού» ύστερα από καθώς και το «Βραβείο κοινού» ύστερα από ανοιχτή ψηφοφορία μεταξύ 12 συνολικά ευρωπαϊκών έργων.

Ο Αη Στράτης έχασε την “πράσινη” πρωτιά… στις καθυστερήσεις

Αη Στράτης

Πριν την Τήλο, θα είχε αναδειχθεί σε «πράσινο» νησί ο Αη Στράτης, αλλά εμφανίστηκαν καθυστερήσεις που διήρκησαν μια ολόκληρη δεκαετία.

Το 2011, το ΚΑΠΕ και ο Δήμος Αγίου Ευστρατίου υπέγραψαν τη σχετική αρχική συμφωνία. Στη συνέχεια, το εγχείρημα ξεχάστηκε μέχρι την προηγούμενη χρόνια όπου η ΡΑΕ προχώρησε σε καθορισμό «ειδικού πλαισίου λειτουργίας και διαχείρισης του ερευνητικού-επιδεικτικού υβριδικού σταθµού και του ηλεκτρικού συστήµατος της νήσου Άγιος Ευστράτιος, κατά παρέκκλιση του Κώδικα ∆ιαχείρισης Μη ∆ιασυνδεδεµένων Νησιών».

Διαβάστε επίσης: Enfield 8000: Το πρώτο σύγχρονο ελληνικό ηλεκτρικό Ι.Χ. από τη Σύρο

Στις 16 Οκτωβρίου η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή βγήκε ανάδοχος με τον συνολικό προϋπολογισμό για τις εργασίες κατασκευής και τις υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης για 12 χρόνια να ανέρχεται σε 7,71 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), ενώ η διάρκεια κατασκευής θα είναι 25 μήνες.

Το καινοτόμο project αφορά στη μελέτη, προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ενός υβριδικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ που θα αποτελείται από μία ανεμογεννήτρια, έναν φωτοβολταϊκό σταθμό, συσσωρευτές αποθήκευσης και Σύστημα Ενεργειακής Διαχείρισης και Ελέγχου. Καθώς και την λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος τηλεθέρμανσης για τον οικισμό του Αη Στράτη που θα περιλαμβάνει κεντρικές μονάδες παραγωγής και αποθήκευσης θερμότητας (δεξαμενές θερμού νερού), καθώς και το δίκτυο διανομής της θερμικής ενέργειας στους τελικούς καταναλωτές που θα καλύψουν όλες τις ανάγκες θέρμανσης και θερμού νερού του οικισμού του Αγ. Ευστράτιου.

Η Χάλκη θα είναι το επόμενο “πράσινο” νησί, μετά την Αστυπάλαια

Χάλκη

H Xάλκη, όπως όλα δείχνουν, θα είναι το νησί που τελικά θα πάρει τη σκυτάλη από την Αστυπάλαια. Ο στόχος θα είναι η πλήρης ενεργειακή αυτονομία και παράλληλη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στις χερσαίες και πλωτές μεταφορές για ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Το project θα προχωρήσει σε συνεργασία με τις γαλλικές εταιρείες Citroen, Vinci Energie και Akuo Energy Greece και προβλέπει την εγκατάσταση υβριδικού σταθμού με συνδυασμό ΑΠΕ και σταθμού αποθήκευσης ενέργειας.

Παράλληλα, θα δρομολογηθεί η αντικατάσταση παλαιών οχημάτων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα, η δημιουργία τοπικού δικτύου φόρτισης και η ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων ηλεκτροφωτισμού του νησιού.

Η ΡΑΕ έχει εγκρίνει επίσης τις αιτήσεις της Eunice Energy Group για την έκδοση αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς (συνολικής εγγυημένης ισχύος 2,5 MW) στις νήσους Ανάφη, Δονούσα, Λέρο και Φούρνους Κορσεών. Έτσι τα τέσσερα αυτά νησιά θα είναι τα επόμενα «πράσινα» και ενεργειακά αυτόνομα, με βάση το τεχνολογικό μοντέλο της Τήλου.

Η «πράσινη κούρσα» στην νησιωτική Ελλάδα έχει ήδη ξεκινήσει, εμείς θα σας ενημερώνουμε για όλες τις εξελίξεις.

Πρόσφατα

Δημοφιλή