Τα αυτόνομα ιπτάμενα αυτοκίνητα είναι το μέλλον της αστικής κινητικότητας;

Πώς μοιάζει το μέλλον της αστικής κινητικότητας; Τα λεωφορεία χωρίς οδηγό δοκιμάζονται ήδη, αλλά τα ιπτάμενα αυτοκίνητα αποτελούν επίσης μέρος της απάντησης;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η τεχνολογία βρίσκεται σε σημαντική εξέλιξη. Μια ανασκόπηση από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (MIT) εντόπισε 20 μικρά αερομεταφερόμενα οχήματα στην παραγωγή ή την ανάπτυξη, μερικά από τα οποία έχουν ήδη επιτύχει πιστοποίηση πτήσης.

Όπως επεσήμανε η αναθεώρηση του MIT, δεν είναι όλα στην πραγματικότητα ιπτάμενα αυτοκίνητα. Μερικά είναι τύπου drone κατακόρυφης απογείωσης πολυκόπτερα (multicopters), ενώ άλλα έχουν πτυσσόμενα φτερά και απαιτούν διάδρομο.

Πολλά είναι ηλεκτρικά, προσφέροντας χαμηλότερες εκπομπές από τα συμβατικά αυτοκίνητα ή ελικόπτερα. Και παρόλο που τα περισσότερα απαιτούν πιλότο, ορισμένα αεροπορικά ταξί σχεδιάζονται για να πετούν αυτόνομα, αντικατοπτρίζοντας τις εξελίξεις στα αυτοκίνητα και στα λεωφορεία χωρίς οδηγό στους δρόμους των πόλεων.

Διαβάστε ακόμα: Η Start-up Airspeeder σχεδιάζει ιπτάμενους αγώνες ηλεκτρικών αυτοκινήτων (video)

Ο Timothy Reuter, επικεφαλής της αεροδιαστημικής και των drones στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ εξηγεί, «Μεγάλα ποσά κεφαλαίου ρέουν στον τομέα, επιταχύνοντας ενδεχομένως την ανάπτυξή του. Τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2021 τρεις εταιρείες ιπτάμενων αυτοκινήτων, οι Archer, Joby και Lilium, έγιναν αντικείμενο δημόσιας διαπραγμάτευσης μέσω εταιρειών ειδικού σκοπού-εξαγορών (Special Purpose Acquisition Company – SPACs). Απαιτούνται σημαντικά χρηματικά ποσά για να σχεδιαστούν και να κατασκευαστούν αυτά τα αεροσκάφη, αλλά και για να πιστοποιηθούν ως ασφαλή από τις μεγάλες αρχές πολιτικής αεροπορίας όπως η FAA και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA).» 

Από το όνειρο στην πραγματικότητα

Τα λεωφορεία χωρίς οδηγό έχουν ήδη δοκιμαστεί σε αρκετές πόλεις σε όλο τον κόσμο. Χρησιμοποιώντας παρόμοια τεχνολογία με αυτόνομα αυτοκίνητα, μπορούν να πλοηγηθούν σε καθορισμένες διαδρομές σε πόλεις. Τα τρένα χωρίς οδηγό αποτελούν χαρακτηριστικό των συστημάτων αστικής μεταφοράς εδώ και δεκαετίες και τώρα ξεκινούν να εμφανίζονται και στις κύριες σιδηροδρομικές γραμμές.

Αλλά η πραγματοποίηση του ονείρου των ιπτάμενων αυτοκινήτων αποδεικνύεται ότι είναι μια πιο αργή διαδικασία. «Το να βγει στην κυκλοφορία ένα ιπτάμενο αυτοκίνητο είναι κάτι αρκετά δύσκολο. Χρειάζονται τουλάχιστον 10 χρόνια», αναφέρει ο Robert Dingemanse, Διευθύνων Σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας κατασκευής ιπτάμενων αυτοκινήτων PAL-V.

Τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν

Ένα βασικό θέμα είναι η ασφάλεια στους πολυσύχναστους ουρανούς. Φυσικά, τα επίπεδα της εναέριας κυκλοφορίας έχουν μειωθεί από την έναρξη της πανδημίας. Αλλά αν και όταν ο κόσμος αρχίσει να πετάει ξανά, οι αεροδιάδρομοι μπορεί σύντομα να γεμίσουν. Οι πτήσεις εσωτερικού στην Κίνα έχουν ήδη φτάσει στα επίπεδα του 2019.

Τα ιπτάμενα αυτοκίνητα δεν είναι τα μόνα αεροσκάφη που θα ανταγωνίζονται για χώρο στον ουρανό, φυσικά.

Πέρυσι, η Amazon έλαβε έγκριση για τη λειτουργία της υπηρεσίας παράδοσης δεμάτων με drone Prime Air στις ΗΠΑ.

Διαβάστε ακόμα: Η Βρετανία κατασκευάζει το πρώτο αεροδρόμιο αποκλειστικά για ιπτάμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η επανάσταση της παράδοσης με drone οδήγησε στην ανάπτυξη νέας τεχνολογίας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας χαμηλού επιπέδου και την αποφυγή συγκρούσεων.

Το project εξερεύνηση της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας της NASA δημιούργησε μια εικονική πλατφόρμα για να δοκιμάσει νέες τεχνολογίες εναέριας κυκλοφορίας.

Χάρτης Περιορισμών Πτήσεων
Κάθε δείκτης δείκτη τους περιορισμούς τον πτήσεων σε ισχύ μόλις σε μόνο μία ημέρα τον Μάρτιο του 2021 σε ολόκληρο τον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου.

«Ο χώρος όπου θα λειτουργήσουν αυτά τα αεροσκάφη ασφυκτιεί ανάμεσα σε drone χαμηλών πτήσεων και στον παραδοσιακό εναέριο χώρο», είπε η Savvy Verma, επικεφαλής για τις διαδικασίες εναέριου χώρου στο ATM-X. “Τα αεροσκάφη που πετούν σε αυτά τα επίπεδα θα βρίσκονται θα βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους και εκεί τα πράγματα είναι δύσκολα”.

Περιβαλλοντικά διαπιστευτήρια

Στη συνέχεια, υπάρχει το ζήτημα της ισχύος. Η ηλεκτρική πρόωση θεωρείται ζωτικής σημασίας για να γίνουν αποδεκτά τα ιπτάμενα ταξί ως ένας πιο πράσινος τύπος μεταφοράς.

Το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό αεροπλάνο στον κόσμο, το διθέσιο Pipistrel Velis Electro, έλαβε πιστοποίηση τύπου από τον Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) το 2020.

Αν και μερικά από τα ιπτάμενα αυτοκίνητα σε ανάπτυξη σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρική ενέργεια, τα περισσότερα δοκιμάζονται με συμβατικούς βενζινοκινητήρες.

Ωστόσο, οι ειδικοί ισχυρίζονται ότι θα πρέπει να αναπτυχθούν νέοι τύποι μπαταριών για να μπορούν τα ηλεκτρικά ιπτάμενα αυτοκίνητα να γίνουν ένα καθημερινό μέσο μεταφοράς.

Θα μπορούσατε να αγοράσετε ένα;

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η προοπτική των απλών ανθρώπων να αποκτήσουν κάποιο ιπτάμενο αυτοκίνητο στο δρόμο είναι κάπως μακριά. Οι τιμές για το PAL-V, το οποίο προβλέπεται να είναι ένα από τα φθηνότερα μοντέλα, ξεκινούν από περίπου 355.000 δολάρια.

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορείτε να πετάξετε σε ένα. Η Uber σχεδιάζει μια υπηρεσία αεροπορικού ταξί, η τιμή της οποίας είναι παρόμοια με την πολυτελή υπηρεσία Uber Black.

Η Volocopter με έδρα τη Γερμανία ισχυρίζεται ότι θέλει το VoloCity να είναι το πρώτο εμπορικά αδειοδοτημένο, ηλεκτρικό αεροπορικό ταξί. Αν και σε δοκιμές έχει πετάξει με πιλότο στα χειριστήρια, ο στόχος της είναι τελικά να πραγματοποιεί αυτόνομες πτήσεις μόνο με επιβάτες.

Διαβάστε ακόμα: Η εταιρεία ιπτάμενων ηλεκτρικών ταξί Volocopter λαμβάνει νέα κεφάλαια ύψους 200 εκατ. ευρώ

Το γυροπλάνο PAL-V Liberty είναι πολύ κοντά στην απόκτηση πλήρης πιστοποίηση αξιοπλοΐας από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας, ο οποίος πρόσφατα συμφώνησε τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν οι Ολλανδοί κατασκευαστές για να λάβουν έγκριση τύπου. Το όχημα έχει ήδη άδεια κυκλοφορίας σε δρόμους όπως οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο.

Το γυροπλάνο PAL-V διαθέτει πτυσσόμενους ρότορες και ένα πίσω έλικα που το βοηθά να οδηγήσει μέσω του αέρα.

Το Terrafugia’s Transition, ένα ιπτάμενο αυτοκίνητο με πτυσσόμενα φτερά, έχει λάβει ένα πιστοποιητικό αξιοπλοΐας ειδικού ελαφρύ αθλητικού αεροσκάφος Light-Sport Aircraft (LSA) στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δεν έχει ακόμη εγκριθεί ως αυτοκίνητο, αλλά οι κατασκευαστές δηλώνουν ότι στόχος τους είναι να είναι νόμιμοι τόσο στον ουρανό όσο και στους τοπικούς δρόμους έως το 2022.

Terrafulgia
To Terrafugia Transition σκοπεύει να είναι νόμιμο τόσο στον ουρανό όσο και στους τοπικούς δρόμους έως το 2022

Άλλοι κατασκευαστές είναι αρκετά  πίσω. Το πολυτελές ιπτάμενο αυτοκίνητο AeroMobil στοχεύει να λανσαριστεί το 2023 με ανώτατη ταχύτητα 160 χλμ ανά ώρα και εύρος πτήσης 740 χλμ. Και στο δρόμο και στον αέρα οι τιμές αναφέρεται ότι ξεκινούν από 1,6 εκατομμύρια δολάρια.

Aeromobil

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα;

Από ότι φαίνεται απέχουμε ακόμα αρκετά από αναπαραγωγή σκηνών όπως εκείνων στην ταινία Blade Runner, όπου τα ιπτάμενα αυτοκίνητα κινούνται μεταξύ ουρανοξυστών. Συνεπώς, πότε μπορεί να γίνει αυτό πραγματικότητα;

Η έκθεση του World Economic Forum Principles of the Urban Sky αναφέρει ότι τα ιπτάμενα αυτοκίνητα και τα ταξί θα μπορούσαν να είναι ένα χαρακτηριστικό της ζωής στην πόλη από το 2028.

Επιπλέον, σημειώνει ότι για κάθε θέση εργασίας που δημιουργείται σε αυτή τη νέα αεροβιομηχανία, θα δημιουργηθούν έμμεσα έξι ακόμη θέσεις εργασίας στο έδαφος.

Είναι ένα θέμα που πιθανότατα θα συζητηθεί στο Forum της Συνόδου Κορυφής για την Παγκόσμια Τεχνολογία τον επόμενο μήνα.

Πηγή: Weforum.org