Μικροκινητικότητα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό

Η απήχηση που έχει η μικροκινητικότητα είναι σημαντική τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Αλλά χρειάζεται ακόμα χρόνος προσαρμογής.

Ακούστε το άρθρο

Η απήχηση που έχει η μικροκινητικότητα είναι σημαντική τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Αλλά χρειάζεται ακόμα χρόνος προσαρμογής.

Η ταχύτητα με την οποία η μιρκοκινητικότητα μπήκε στη ζωή μας έφερε προβλήματα που δεν είμαστε έτοιμη να λύσουμε, ακόμα και σήμερα. Η μικροκινητικότητα και τα οχήματα της στο εξωτερικό είναι πολύ διαδεδομένα. Σε κάποιες μορφές τους μάλιστα, εδώ και πολλά χρόνια. Στις Η.Π.Α. για παράδειγμα ηλεκτρικά πατίνια και εκατοντάδες mobility scooters κυκλοφορούν αρμονικά με τους πεζούς και τα υπόλοιπα οχήματα, ήδη από τον περασμένο αιώνα. Με τον όρο Mobility Scooter περιγράφουμε τα μικρά οχήματα τριών ή τεσσάρων τροχών που μοιάζουν με ηλεκτροκίνητη καρέκλα. Σε αυτά ο οδηγός κρατά ένα τιμόνι που θυμίζει αυτό της μοτοσυκλέτας. Τα συγκεκριμένα είναι δημοφιλή για χρήση από άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ή όσους δεν μπορούν να περπατήσουν μεγάλες αποστάσεις. Όμως δεν είναι αναπηρικά οχήματα και δεν απευθύνονται σε ΑΜεΑ.

Μικροκινητικότητα: Ευκολίες στο εξωτερικό

Τα οχήματα μικροκινητικότητας κυκλοφορούν πιο εύκολα στο εξωτερικό. Στην ευκολία αυτή βοηθά πολύ η ρυμοτομία και η ευαισθησία στα εμποδιζόμενα άτομα που ζουν ανάμεσα μας. Πολύ νεότερες πόλεις, με μεγάλους δρόμους, ράμπες και πεζοδρόμια από τη μεριά του κράτους. Και διαφορετική νοοτροπία από τη μεριά των πολιτών, κάνουν τη συνύπαρξη εύκολη. Αφού οι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών δεν κάνουν σλάλομ ανάμεσα σε ανυποψίαστους πεζούς, που τρέχουν να βρουν σωτηρία πάνω σε παρτέρια. Αλλά και κανένας οδηγός άλλου οχήματος δεν θα σταματήσει «Για 2 λεπτάκια» εμπρός σε ράμπα ή πάνω στο πεζοδρόμιο.

Το αποτέλεσμα είναι, όπως η ζωή των ΑΜεΑ είναι πιο εύκολη εκεί, αντίστοιχα να είναι και τον οδηγών μικρών ηλεκτροκίνητων οχημάτων κάθε μορφής. Ασφαλώς το ανάγλυφο του εδάφους και η παλαιότητα της Αθήνας και των άλλων μεγάλων πόλεων μας δεν βοηθούν. Όμως τα προβλήματα της χώρας μας στις συγκοινωνίες και το μεγάλο κόστος αγοράς και χρήσης αυτοκινήτων, σε συνδυασμό με το κλίμα μας, έφεραν τα μικρά ηλεκτρικά οχήματα στα σπίτια μας.

Tier και Dott: Συνεργασία με φόντο τη μικροκινητικότητα

Τί είναι τα Ε.Π.Η.Ο.

Τα «Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα» είναι όλα τα είδη μικρών συσκευών ηλεκτρικής μετακίνησης. Μεταξύ τους όλα τα ηλεκτροκίνητα πατίνια, ποδήλατα, skates και τα microcars. Αυτή τη μεγάλη γκάμα διαφορετικών ειδών έφερε την ανάγκη διαχωρισμού. Αλλά και την ανάγκη να γίνει ένα νομικό πλαίσιο με βασικούς κανόνες. Έτσι ο νόμος 4784/2021 τα χωρίζει σε τρείς κατηγορίες, ανάλογα με τη μέγιστη ταχύτητα τους. Στην πρώτη είναι όσα οχήματα έχουν μέγιστη ταχύτητα έως 6 χλμ./ώρα και ο νόμος τα “βλέπει” ως πεζούς. Η δεύτερη όσα έχουν μέγιστη ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ./ωρα και η τρίτη αυτά που ξεπερνούν τα 25 χλμ./ώρα.

Τα πατίνια στην Ευρώπη

Στην Ευρώπη κυκλοφορούν περίπου 360 χιλιάδες ηλεκτρικά πατίνια. Ασφαλώς η συντριπτική πλειοψηφία αφορά σε ενοικιαζόμενα. Με το Βερολίνο να είναι στην πρώτη θέση. Μάλιστα μόνο μια εταιρεία, η  Voi έχει 10.000 μονάδες προς ενοικίαση στην Βαβαρική πρωτεύουσα. Στη δεύτερη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων είναι το Όσλο και την πρώτη πεντάδα κλείνουν η Στοκχόλμη, η Φρανκφούρτη και η Ρώμη.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα ηλεκτρικά πατίνια είχαν το 2023, 8% μερίδιο αγοράς μεταξύ όλων των 2τροχων στους δρόμους της Ευρώπης. Μιας και είναι ψηλά στις επιλογές των τουριστών αλλά και των κατοίκων που κάνουν μικρές αποστάσεις καθημερινά. Γιατί έτσι μπορούν να αφήνουν το αυτοκίνητο στο σπίτι. Κερδίζοντας χρόνο από τη διαδρομή και τη στάθμευση ενώ κάνουν καλό στο πορτοφόλι τους και στον πλανήτη.

abb_img