Πλήρης οδηγός μεθόδων, πριζών και υποδοχών φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Οι περισσότεροι, ειδικά όσοι δεν είναι κάτοχοι ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά και κάποιοι που δεν είναι ακόμα εξοικειωμένοι με τη διαδικασία, όταν αναφέρονται στο πόσο απλή και εύκολη είναι η φόρτιση ενός τέτοιου οχήματος, έχουν στο μυαλό τους πως απλά συνδέεται στην πρίζα και η φόρτιση ξεκινά.

Όμως, αρκετοί είναι αυτοί που προβληματίζονται για το τί είδους πρίζα φόρτισης χρειάζονται, εάν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το καλώδιο φόρτισης που τους δίνεται μαζί με την αγορά του ηλεκτρικού τους οχήματος, ή αν προτείνεται κάποιος άλλος διαφορετικός εξοπλισμός.

Σύμφωνα με την Blink Charging, η οποία είναι μία από τις κορυφαίες εταιρείες των ΗΠΑ στον τομέα της διάθεσης προϊόντων κι υπηρεσιών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, υπάρχουν τέσσερις μέθοδοι φόρτισης στην ΕΕ, εξίσου αρκετές πρίζες φόρτισης και ουκ ολίγες υποδοχές φόρτισης, για τις οποίες έχουμε αναφερθεί και σε προηγούμενο άρθρο μας.

Οι τέσσερις μέθοδοι φόρτισης για την Ευρώπη, σύμφωνα με την Blink.

Όπως αναφέρει η αμερικανική εταιρεία, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, υπάρχουν τέσσερις μέθοδοι φόρτισης, διαφοροποιημένες ως προς τον απαραίτητο εξοπλισμό φόρτισης, την ταχύτητα φόρτισης, τα επίπεδα ασφαλείας, αλλά και τον έλεγχο της διαδικασίας της φόρτισης.

Μέθοδος Φόρτισης 1: Πρόκειται για μη ελεγχόμενη μέθοδο φόρτισης με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) που πραγματοποιείται κυρίως σε οικιακό επίπεδο.

Χρησιμοποιείται η συνηθισμένη πρίζα σούκο, ενώ το όριο ρεύματος φόρτισης δεν ξεπερνά τα 16Α (3,7kW). Δεν υπάρχει επικοινωνία με το όχημα, ενώ το καλώδιο φόρτισης σε αυτή την περίπτωση δεν παρέχει κάποια επιπλέον προστασία για τη διαδικασία της φόρτισης, εκτός από αυτήν που έχει προβλεφθεί στην υπάρχουσα ηλεκτρολογική εγκατάσταση.

Μέθοδος Φόρτισης 2: Μη ελεγχόμενη μέθοδος, στην οποία επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ισχύς φόρτισης (έως 22kW) συγκριτικά με τη μέθοδο 1, ενώ το καλώδιο φόρτισης παρέχει επιπλέον μέσα προστασίας, καθώς και ρύθμιση της έντασης του ρεύματος φόρτισης, μέσω επικοινωνίας με το ηλεκτρικό όχημα.

Μέθοδος Φόρτισης 3: Πρόκειται για ελεγχόμενη μέθοδο φόρτισης με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC), η οποία πραγματοποιείται με τη χρήση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι σταθμοί αυτοί είναι εξοπλισμένοι με όλα τα απαραίτητα μέσα προστασίας, ενώ επιτυγχάνουν ισχύ φόρτισης έως 44kW (63Α).

Τα ειδικού τύπου καλώδια που χρησιμοποιούνται στη μέθοδο αυτή βρίσκονται είτε ενσωματωμένα στον σταθμό φόρτισης, είτε συνδέονται από τον χρήστη σε κατάλληλη πρίζα που φέρει ο σταθμός, ενώ επιτρέπουν την επικοινωνία του οχήματος με τον σταθμό φόρτισης, προκειμένου να επιτυγχάνεται ρύθμιση της ισχύος φόρτισης ή διάγνωση σφαλμάτων. Η Μέθοδος Φόρτισης 3 χρησιμοποιείται κυρίως σε δημοσίως προσβάσιμους χώρους.

Μέθοδος Φόρτισης 4: Η Μέθοδος 4 επιτρέπει την υπερταχεία φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων με συνεχές ρεύμα (DC).

Οι σταθμοί φόρτισης που απαιτούνται στην περίπτωση αυτή περιλαμβάνουν εξολοκλήρου τον εξοπλισμό μετατροπής του ρεύματος από AC σε DC, έχουν πάντοτε ενσωματωμένα τα ειδικά καλώδια φόρτισης, ενώ η ισχύς φόρτισης που επιτυγχάνουν συνήθως είναι 50-170kW. Λόγω των υψηλών αυτών επιπέδων ισχύος, υπάρχουν και αυξημένες απαιτήσεις για τις υποδομές εγκατάστασης τέτοιων σταθμών.

Διαβάστε επίσης: Τα μυστικά της ταχείας και υπερταχείας επαναφόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Πρίζες φόρτισης

Οι πρίζες φόρτισης (ρευματοδότες) που περιγράφονται ακολούθως, αφορούν στις πρίζες που είτε υπάρχουν στα κτήρια ως μέρος της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, είτε ενσωματώνονται σε σταθμούς φόρτισης και τις χρησιμοποιεί ο κάτοχος ηλεκτρικού οχήματος για την επαναφόρτιση της μπαταρίας του οχήματος.

Απλή πρίζα Schuko: H συνηθισμένη πρίζα 230V/16A, η οποία μπορεί να βρίσκεται στο σπίτι σας και να χρησιμοποιείται για μεγάλες συσκευές όπως ηλεκτρικές κουζίνες ή πλυντήρια. Αυτού του είδους οι πρίζες λειτουργούν άψογα με τους Φορτιστές Μεθόδου 1 και 2, χρησιμοποιώντας το αντίστοιχο καλώδιο το οποίο συνήθως περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό του οχήματος.

Βιομηχανικού τύπου: Χρησιμοποιούνται για τις Μεθόδους Φόρτισης 1 και 2, αλλά είναι κατάλληλες για φόρτιση σε αυξημένα επίπεδα ρεύματος και ισχύος. Μπορεί να είναι μονοφασικές ή τριφασικές.

Πρίζα φόρτισης Μεθόδου 3, θηλυκή πρίζα Type 1: Πρόκειται για μονοφασικές πρίζες που βρίσκονται στους σταθμούς φόρτισης Μεθόδου 3, οι οποίοι δεν φέρουν ενσωματωμένα τα καλώδια φόρτισης.

Στην πρίζα υπάρχουν σύνολο 5 υποδοχές, 3 για τους ακροδέκτες ρεύματος (1 φάση, ουδέτερος, γείωση) και 2 μικρότεροι για τους ακροδέκτες επικοινωνίας με το όχημα, ώστε να ελέγχεται η διαδικασία της φόρτισης.

Πρίζα φόρτισης Μεθόδου 3, θηλυκή πρίζα Type 2: Πρόκειται για τις πρίζες που βρίσκονται στους σταθμούς φόρτισης Μεθόδου 3, οι οποίοι δεν φέρουν ενσωματωμένα τα καλώδια φόρτισης και παρέχουν τη δυνατότητα φόρτισης με μονοφασικό και τριφασικό ρεύμα.

Στην πρίζα υπάρχουν σύνολο 7 υποδοχές, 5 για τους ακροδέκτες ρεύματος (3 φάσεις, ουδέτερος, γείωση) και 2 μικρότεροι για τους ακροδέκτες επικοινωνίας με το όχημα, ώστε να ελέγχεται η διαδικασία της φόρτισης.

Διαβάστε επίσης: Ποια είναι η πραγματική αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε συνθήκες καθημερινής οδήγησης;

Οι υποδοχές φόρτισης του ηλεκτρικού οχήματος

Τα ηλεκτρικά οχήματα διαθέτουν τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες υποδοχές φόρτισης, ενώ, συνήθως, συνδυάζουν υποδοχές κατάλληλες τόσο για AC, όσο και DC φόρτιση.

Ο χρήστης χρησιμοποιώντας μία από τις πρίζες που περιγράφονται παραπάνω, συνδέει το κατάλληλο καλώδιο φόρτισης και στην πλευρά του αυτοκινήτου σε μία από τις εξής υποδοχές:

Υποδοχή Type 1 (J1772 αρσενική): Όπως αναφέρει η Blink, αυτή η υποδοχή είναι κατάλληλη για μονοφασική φόρτιση, σύμφωνα με τις Μεθόδους 1, 2 και 3. Χρησιμοποιείται κυρίως στα ηλεκτρικά οχήματα στη Β. Αμερική.

Υποδοχή Type 2 (αρσενική): Υποδοχή κατάλληλη για μονοφασική και τριφασική φόρτιση σύμφωνα με τις Μεθόδους 1, 2 και 3. Χρησιμοποιείται κυρίως στα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη.

SAE Combo (CCS 1 ή CCS 2): Πρόκειται για την υποδοχή που χρησιμοποιείται στην περίπτωση DC φόρτισης και συνδυάζει την αξιοποίηση της υποδοχής Type 1 ή Type 2 με την χρήση δύο επιπλέον υποδοχών, οπότε και προκύπτουν αντίστοιχα οι υποδοχές CCS1 ή CCS2.

Η CCS1 υποδοχή συναντάται κυρίως στην αμερικάνικη αγορά, ενώ η CCS2 σε ευρωπαϊκά ηλεκτρικά οχήματα.

CHAdeMO: Η υποδοχή CHAdeMO χρησιμοποιείται για DC φόρτιση και είναι η υποδοχή που φέρουν εγκατεστημένη ηλεκτρικά οχήματα της ιαπωνικής αγοράς.

Tesla Supercharger: Πρόκειται για υποδοχή DC φόρτισης που χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τα ηλεκτρικά οχήματα της Tesla.

GB/T: Αυτή η υποδοχή φόρτισης χρησιμοποιείται στα ηλεκτρικά οχήματα της κινέζικης αγοράς.

Στην εκδοχή της για AC φόρτιση, μοιάζει με την υποδοχή Type 2, με τη διαφορά όμως ότι φέρει επιπλέον ακροδέκτες.

Λίγα λόγια για την Blink

Όπως αναφέραμε στην αρχή του άρθρου, η Blink Charging Co. είναι μία από τις κορυφαίες εταιρείες των ΗΠΑ στον τομέα της διάθεσης προϊόντων κι υπηρεσιών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Κατέχει και λειτουργεί δίκτυα σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ παράλληλα προσφέρει συνδεσιμότητα με τη Blink International, μια cloud-based πλατφόρμα η οποία λειτουργεί, παρακολουθεί και διαχειρίζεται το δίκτυο σταθμών φόρτισης Blink και ενημερώνεται με όλα τα σχετικά δεδομένα.

Η Blink παρέχει διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα για σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, σχεδιάζοντας και προσαρμόζοντας κάθε πρόγραμμα στις ανάγκες του κάθε πελάτη και της εκάστοτε τοποθεσίας.

Η Blink Charging Hellas επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του μοντέλου αστικής φόρτισης, ενισχύοντας παράλληλα τη δημιουργία εθνικού δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Διαβάστε επίσης: Νέο δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε έξι περιοχές της Αττικής