Το Autopilot βάζει σε περιπέτειες την Tesla – Έρευνες των ΗΠΑ για υπαιτιότητα σε δυστυχήματα

Ακούστε το άρθρο

Μία οικογένεια από την Καλιφόρνια που έχασε τον 15χρονο γιο της σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα με ένα Tesla μηνύει την αμερικανική εταιρεία, υποστηρίζοντας πως το σύστημα Autopilot ήταν μερικώς υπεύθυνο.

Το χρονικό της τραγωδίας

Το τραγικό γεγονός έλαβε χώρα τον Αύγουστο του 2019 στην Καλιφόρνια, όταν ο Benjamin Maldonado και ο 15χρονος γιος του επέστρεφαν με το αυτοκίνητό τους από ένα τουρνουά ποδοσφαίρου. Ενώ οδηγούσαν στον αυτοκινητόδρομο, ένα φορτηγό εμπρός τους επιβράδυνε και ο πατέρας του αδικοχαμένου νεαρού χρησιμοποίησε το φλας και άλλαξε λωρίδα κυκλοφορίας.

Την αμέσως επόμενη στιγμή ένα Tesla Model 3, που ακολουθούσε σε λειτουργία Autopilot, προσέκρουσε με ταχύτητα, περίπου, 100 χλμ./ώρα στο αυτοκίνητο του Maldonado.

Όπως αναφέρει η New York Times, από το έξι δευτερολέπτων βίντεο που κατέγραψε το Tesla και τις καταγραφές στο σύστημα του ηλεκτρικού οχήματος φαίνεται πως ούτε το σύστημα Autopilot, ούτε ο οδηγός του Model 3 επιβράδυναν το όχημα, κάτι που συνέβη κλάσματα δευτερολέπτου πριν τη μοιραία πρόσκρουση.

Ο δεκαπεντάχρονος Jovani, ο οποίος καθόταν στην μπροστινή θέση του οχήματος του πατέρα του και δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας, εκτινάχθηκε από το αυτοκίνητο και έχασε τη ζωή του, σύμφωνα με την έκθεση της Αστυνομίας.

Το δυστύχημα, το οποίο σημειώθηκε μόλις 6,5 χιλιόμετρα μακριά από το εργοστάσιο της Tesla, είναι θέμα δικαστικής διαμάχης μεταξύ της οικογένειας του δεκαπεντάχρονου και της αμερικανικής εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Διαβάστε επίσης: Ο Elon Musk ακυρώνει την παραγωγή του Tesla Model S Plaid+

Στο στόχαστρο το Autopilot

Αξίζει να σημειωθεί πως το συγκεκριμένο τραγικό γεγονός είναι ένα από αρκετά παρόμοια περιστατικά ατυχημάτων ή δυστυχημάτων στα οποία το σύστημα Autopilot έχει βρεθεί στο στόχαστρο, εγείροντας σοβαρές ανησυχίες όσον αφορά τις ελλείψεις του και πιθανόν να αποβεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη παρόμοιων συστημάτων αυτόνομης οδήγησης από τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες.

H Tesla, που ιδρύθηκε το 2003, και ο Elon Musk έχουν επιδείξει τόλμη, «προκαλώντας» την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, προσελκύοντας αφοσιωμένους ακόλουθους και πελάτες, δημιουργώντας νέα δεδομένα και ανεβάζοντας τον πήχη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αναγκάζοντας – κατά κάποιον τρόπο – ακόμα και μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να τους θεωρούν υπολογίσιμη δύναμη.

Όμως, τα τροχαία που έχουν προκληθεί από αυτοκίνητα της Tesla και στα οποία εμπλέκεται το σύστημα αυτόνομης οδήγησης θα μπορούσε να απειλήσει την «παντοκρατορία» της αμερικανικής εταιρείας και να οδηγήσει σε πιθανή επιβολή περιορισμών και προστίμων.

Μάλιστα, ο Διαχειριστικός Φορέας για την Ασφάλεια στο Εθνικό Οδικό Δίκτυο των ΗΠΑ διερευνά περισσότερες από είκοσι περιπτώσεις τροχαίων στα οποία εμπλέκεται το σύστημα Autopilot.

Ο τραγικός απολογισμός των τροχαίων που ερευνάται το Autopilot

Από το 2016, τρεις οδηγοί Tesla έχασαν τη ζωή τους σε θανατηφόρες συγκρούσεις στις οποίες το Autopilot ήταν ενεργοποιημένο, αλλά απέτυχε να εντοπίσει εμπόδια στον δρόμο.

Σε δύο περιπτώσεις, μάλιστα, το σύστημα δεν επιβράδυνε, ενώ πλησίαζε σε προπορευόμενο όχημα με τρέιλερ, και στην τρίτη περίπτωση δεν «είδε» και δεν αναγνώρισε ένα προστατευτικό στηθαίο από τσιμέντο.

Διαβάστε επίσης: Κίνα: Στο στόχαστρο οι κάμερες των μοντέλων της Tesla

Τον περασμένο μήνα η αρμόδια αμερικανική υπηρεσία για θέματα οδικής ασφάλειας έδωσε στη δημοσιότητα μία λίστα στην οποία καταγράφεται πως από το 2016 τουλάχιστον 10 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε οκτώ τροχαία δυστυχήματα στα οποία ενεπλάκη το σύστημα Autopilot.

Σε αυτή την τραγική  λίστα, δεν περιλαμβάνεται το δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του ο δεκαπεντάχρονος Jovani Maldonado.

Η “υπεράσπιση” του συστήματος Autopilot

Ο Elon Musk και η Tesla δεν έχουν απαντήσει ακόμα σε αρκετά αιτήματα που έχουν γίνει για σχολιασμό.

Το Autopilot δεν είναι ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης. Είναι μία ακολουθία πραγμάτων, όπως του προγράμματος, καμερών και αισθητήρων τα οποία όλα μαζί βοηθούν τον οδηγό στο να αποφύγει λάθη που μπορεί να προκαλέσουν ατυχήματα, αναλαμβάνοντας δράση, π.χ. όταν γίνεται αλλαγή λωρίδας.

Οι ιθύνοντες της Tesla ισχυρίζονται πως παραχωρώντας αυτές τις «λειτουργίες» σε έναν υπολογιστή, θα κάνει ασφαλέστερη την οδήγηση, καθώς ο άνθρωπος είναι πιο επιρρεπής στα λάθη και στη διάσπαση της προσοχής, και είναι υπεύθυνος για ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από τους 40.000 θανάτους που προκαλούνται σε τροχαία σε έναν χρόνο στις ΗΠΑ.

Διαβάστε επίσης: Δοκιμαστική έκδοση του αυτόματου πιλότου της Tesla θα αποτύγχανε σε εξετάσεις οδήγησης

Ο οδηγός και το Autopilot

«Οι υπολογιστές δεν τσεκάρουν το Instagram, ενώ οδηγούν», ανέφερε τον περασμένο μήνα ο διευθυντής του τμήματος Τεχνητής Νοημοσύνης της Tesla, Andrej Karpathy, κατά τη διάρκεια ενός online workshop για την αυτόνομη οδήγηση.

Το ζήτημα είναι ότι όταν το σύστημα Autopilot αναλαμβάνει τον έλεγχο, οι οδηγοί μπορούν να χαλαρώσουν, αλλά όχι να αφεθούν εντελώς.

Αντιθέτως, θα πρέπει να έχουν τα χέρια τους στο τιμόνι και τα μάτια τους στον δρόμο, και να βρίσκονται σε ετοιμότητα σε περίπτωση που το σύστημα αποτύχει ή δεν αναγνωρίσει επικίνδυνα αντικείμενα εμπρός του.

Βέβαια, αρκετοί οδηγοί που χρησιμοποιούν αυτό το σύστημα δεν δίνουν την προσοχή τους στην οδήγηση με αρκετά βίντεο στο διαδίκτυο που εμφανίζονται να διαβάζουν ή ακόμα και να κοιμούνται κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Σε αρκετές περιπτώσεις η Tesla κατηγορεί τους οδηγούς, παρά τα οχήματά της, υποστηρίζοντας πως δεν κοιτούσαν τον δρόμο ή δεν είχαν τα χέρια τους στο τιμόνι κατά τη διάρκεια χρήσης του Autopilot.

Ποιος “ξεγελάει” ποιόν;

Όμως το Αμερικανικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας έκρινε πως τα ατυχήματα που διερεύνησε και στα οποία εμπλεκόταν το Autopilot της Tesla, το σύστημα δεν παρείχε αρκετές δικλείδες ασφαλείας ώστε να αποτραπεί η «κακή χρήση» του συστήματος, ενώ δεν είναι ικανό να ελέγχει τον οδηγό.

Παρόμοια συστήματα που παρέχουν άλλες εταιρείες όπως η General Motors, η Ford Motor και άλλοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν συστήματα ανίχνευσης της όρασης του οδηγού, προειδοποιώντας τον οδηγό, ενώ άλλα συστήματα απενεργοποιούνται και απαιτούν τον πλήρη έλεγχο πάλι από τον οδηγό.

Διαβάστε επίσης: Δοκιμή έδειξε πόσο εύκολο είναι να ξεγελάσει κάποιος τη λειτουργία autopilot της Tesla

Αυτό, δεν συμβαίνει με το Autopilot, για το οποίο μάλιστα κάποιες φορές βρίσκεται σε λειτουργία ακόμα και όταν ο οδηγός πιάνει το τιμόνι μόνο λίγα δευτερόλεπτα σε αραιά διαστήματα.

«Αυτό το σύστημα είναι εύκολο να ξεγελαστεί και δεν ελέγχει αρκετά συχνά» αναφέρει ο Raj Rajkumar, καθηγητής του πανεπιστημίου Carnegie Mellon, ο οποίος εξειδικεύεται στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.

Αναφορές καταναλωτών έκαναν λόγο πως τον περασμένο Μάιο ένας από τους μηχανολόγους κατάφερε να ενεργοποιήσει το Autopilot σε ένα Tesla και στη συνέχεια να καθίσει στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου.

Μάλιστα, η Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων της Καλιφόρνια συνέλαβε τον ίδιο μήνα ένα άνδρα ο οποίος είχε φύγει από τη θέση του οδηγού σε ένα Model 3 το οποίο βρισκόταν σε κίνηση.

Από την άλλη πλευρά, ο Elon Musk συχνά στηρίζει το Autopilot. Η Tesla προκρίνει πως, σύμφωνα με τα δικά της στοιχεία, τα αυτοκίνητά της εμπλέκονται σε λιγότερα τροχαία ανά χιλιόμετρο σε σχέση με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα παραγωγής.

Μάλιστα, την περασμένη εβδομάδα ο Musk έγραψε στο twitter πως: «Τα τροχαία με Autopilot είναι όλο και πιο σπάνια».

Οι αρμόδιες αρχές για την οδική ασφάλεια στις ΗΠΑ δεν έχουν πιέσει την Tesla να αλλάξει ή να απενεργοποιήσει το Autopilot, αλλά τον Ιούνιο αναφέρθηκε πως όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ θα πρέπει να αναφέρουν τα τροχαία που προκαλούνται από παρόμοια συστήματα αυτόνομης οδήγησης.

Η “σπάνια” περίπτωση του δυστυχήματος του Jovani Maldonado

Η μοιραία σύγκρουση που επέφερε τον θάνατο στον δεκαπεντάχρονο Jovani Maldonado είναι μία σπάνια περίπτωση κατά την οποία το βίντεο και τα στοιχεία που κατέγραψε το σύστημα του αυτοκινήτου που ενεπλάκη, είναι διαθέσιμα προς δημοσίευση.

Ο δικηγόρος της οικογένειας Maldonado, Benjamin Swanson, απέκτησε αυτά τα αρχεία από την Tesla και τα παρέθεσε προς δημοσίευση στους New York Times.

Οι γονείς του δεκαπεντάχρονου κατέθεσαν μήνυση στο Ανώτατο Δικαστήριο της Αλαμέδα, υποστηρίζοντας πως το Autopilot έχει σφάλματα και απέτυχε να αντιδράσει κατάλληλα στις συνθήκες που παρουσιάστηκαν τη δεδομένη στιγμή. Μάλιστα, η μήνυση γίνεται και προς τον οδηγό του οχήματος, αλλά και προς την ιδιοκτήτριά του, η οποία ήταν συνοδηγός στο τροχαίο.

Οι δύο επιβαίνοντες του Tesla, μέσω του δικηγόρου τους, δεν σχολίασαν τη μήνυση.

Εν τω μεταξύ, για το τραγικό περιστατικό με τον δεκαπεντάχρονο, η Tesla δεν έχει απαντήσει στις κατηγορίες για δυσλειτουργία ή όχι του συστήματος Autopilot.

Στην ανταλλαγή email μεταξύ των δικηγόρων των δύο πλευρών, η νομική υπηρεσία της Tesla αναφέρει πως ο οδηγός, και όχι το όχημα, ευθύνεται για το δυστύχημα.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα δεδομένα καταγραφής του τροχαίου και το μικρής διάρκειας βίντεο, που αποτύπωσε την τραγική στιγμή, και τα οποία έδωσαν τη δυνατότητα λεπτομερούς έρευνας για το πως αντέδρασε το σύστημα του Autopilot, είναι μία λειτουργία των αυτοκινήτων της Tesla.

Συγκεκριμένα, τα αυτοκίνητα της Tesla συνεχώς καταγράφουν μικρής διάρκειας βίντεο από τις κάμερες που υπάρχουν στο όχημα.

Στην περίπτωση τροχαίου, τα στοιχεία που έχουν καταγραφεί και το υλικό από τις κάμερες, «ανεβαίνουν» στον κεντρικό server της εταιρείας και αποθηκεύονται.

Διαβάστε επίσης: Αγωγές και πρόστιμα στην Tesla για το εύρος αυτονομίας και τη διάρκεια φόρτισης

abb_img