Τα συμβατικά αυτοκίνητα θα… «πληρώνουν» αστικά διόδια

Το μέτρο απόσυρσης οχημάτων και τα αστικά διόδια, είναι στην ατζέντα των αρμόδιων Υπουργείων, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης.

Ακούστε το άρθρο

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα, άρα στη χώρα μας τα συναρμόδια Υπουργεία προχωρούν προς αυτή την κατεύθυνση. Στο πλαίσιο της ταχύτερης μετάβασης, τα Υπουργεία έθεσαν επί τάπητος σημαντικές δράσεις, όπως τα αστικά διόδια, καθώς και το μέτρο της απόσυρσης οχημάτων.

Πρόσφατα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης. Ουσιαστικά, αυτό θέτει ένα πλάνο για την «ηλεκτρική» μετάβαση μέσω της απόσυρσης οχημάτων, καθώς και της απόκτησης ηλεκτρικών λεωφορείων.

Δημόσια διαβούλευση για 9.000 δημόσιους φορτιστές

Οι Ζώνες Χαμηλών Ρύπων 

Πιο συγκεκριμένα, σε ότι αφορά τα διόδια στις πόλεις, πρακτικά θα υπάρξουν ζώνες χαμηλών ρύπων. Αυτές θα απαγορεύουν στα συμβατικά αυτοκίνητα να εισέλθουν ή θα πρέπει να πληρώνουν αντίτιμο σε αστικά διόδια.

Μάλιστα, για το εν λόγω μέτρο υπάρχει πρόταση για άμεση εφαρμογή στα όρια του Δακτυλίου και είναι υψηλής προτεραιότητας για ταχύτερη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Αττική Οδός: Μειωμένες τιμές στα διόδια

Αστικά διόδια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Ειδικότερα, οι συντάκτες του Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης προτείνουν σε πρώτη φάση την εισαγωγή των ζωνών στις μητροπόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ή σε νησιά. Αργότερα, θα υπάρξει επέκταση σε μικρότερους δήμους. Ως σημείο αναφοράς, ο Πράσινος Δακτύλιος της Αθήνας θα μπορούσε να λειτουργεί ως ζώνη χαμηλών ρύπων θεσπίζοντας τα αστικά διόδια.

Σύμφωνα με τo Σχέδιο, η καθιέρωση των ζωνών χαμηλών ρύπων θα αυξήσει το συνολικό σκότος ιδιοκτησίας για τα συμβατικά οχήματα. Συνεπώς, θα διευκολύνει την υιοθέτηση των ηλεκτρικών. Τα έσοδα από την είσπραξη των τελών για τα συμβατικά οχήματα, θα καθορίσουν και τον προϋπολογισμό της δράσης.

Πλησιάζουν τα διόδια με… χιλιομετρική χρέωση!

Σε συνεργασία με τους Δήμους της χώρας

Σύμφωνα με το Σχέδιο, οι Δήμοι είναι υπεύθυνοι για τις ζώνες χαμηλών ρύπων. Ωστόσο, το Υπουργείο Μεταφορών θα μπορούσε να στηρίξει τη διαδικασία. Πώς; Συντονίζοντας τις πιλοτικές δραστηριότητες και ανταλλάσσοντας γνώσεις με τους Δήμους. Επίσης, μπορούν να αναπτύξουν κανονιστικά πλαίσια, όπως καταλόγους τελών σε εθνικό επίπεδο ή πινακίδες οδών.

Σε κάθε περίπτωση πριν την εφαρμογή τέτοιων μέτρων, είναι αναγκαία η διεξαγωγή μελετών σκοπιμότητας τόσο για την Αθήνα όσο και για τη Θεσσαλονίκη.

Διόδια με χρέωση ανά χιλιόμετρο από το 2025!

Επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών και απόσυρση παλαιών οχημάτων

Σε ότι αφορά την απόσυρση των συμβατικών οχημάτων, η προσπάθεια ήδη έχει ξεκινήσει με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Σύμφωνα με το Σχέδιο, ο επόμενος Κύκλος θα εξακολουθεί να επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά θα επιδιώξει να δώσει και κίνητρα για την απόσυρση των παλαιών συμβατικών.

Αττική Οδός: Μειωμένο το κόστος στα διόδια!

Αστικά ηλεκτρικά λεωφορεία και… άμεσα

Ακόμη, στο Σχέδιο υπάρχει αναφορά και για ανανέωση των λεωφορείων μέσα στην επόμενη δεκαετία, προφανώς λόγω της μεγάλης ηλικίας του στόλου. Η δράση περιλαμβάνει μέτρα για τα ηλεκτρικά λεωφορεία.

Ειδικότερα, οι φορείς εκμετάλλευσης υπεραστικών λεωφορείων και οι φορείς εκμετάλλευσης/ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων θα είναι επιλέξιμοι για να λάβουν δημόσια χρηματοδότηση. Αυτή, θα λειτουργεί ως οικονομικό κίνητρο για την αγορά ηλεκτρικού λεωφορείου μαζί με οικονομικά κίνητρα από ένα κατάλληλο σύστημα απόσυρσης.

Φθηνότερα διόδια για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών

Όπως αναφέρει το Σχέδιο, ένα αστικό ηλεκτρικό λεωφορείο κοστίζει μεταξύ 350.000 και 500.000 ευρώ, ανάλογα το μέγεθός του.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι τα υπεραστικά και τουριστικά λεωφορεία είναι ιδιωτικά στην Ελλάδα, οι φορείς εκμετάλλευσης θα μπορούσαν να λάβουν υποστήριξη μέσω ενός συστήματος επιδότησης όπως είναι το Κινούμαι Ηλεκτρικά.

abb_img